Abu Garcia engagerar fler unga i det svenska sportfisket

Abu Garcia i Svängsta är en av världens främsta tillverkare av sportfiskeredskap. Varumärket förknippas med hög klass och kvalitet, tradition och kontinuitet. Produkter som Ambassadeur-rullen och haspelrullen Cardinal är kända världen över som kvalitetsredskap baserade på svensk tradition, svenskt hantverk och avancerad teknik. Sedan några år tillbaka vill Abu Garcia öka intresset för sportfiske bland barn och unga med insatsen ”Upp till 13”.

Sportfiske är ett intresse som håller hela livet. Därför vill Abu Garcia engagera fler unga genom att tillsammans med Sveaskog, Sportfiskarna och utvalda fiskebutiker erbjuda barn upp till 13 år gratis hyra av fiskeutrustning. Barnen får tillsammans med en vuxen tillgång till nödvändig utrustning, fiskekort från Sveaskog som gäller i över 1000 vatten landet över, samt gratis läromaterial.
”Upp till 13” har visat sig vara ett lyckosamt initiativ, då nära 30 000 unga har utnyttjat erbjudandet hittills. Erbjudandet gäller under sportfiskets högsäsong, maj – augusti. Naturligtvis kan samma person återkomma år efter år, fram till 13-årsdagen.
– Vi tycker det är extra roligt att kunna erbjuda en så värdefull tjänst, säger Jan Sjöblom från Abu Garcia. Den är värdefull därför att både barn och vuxna har så mycket att hämta i naturen, man mår bra och får ett bättre perspektiv på naturens tillgångar och hur vi bör värna om dem. Från vår synpunkt handlar det också om att engagera fler inom sportfiske, ett intresse som grundas tidigt håller ofta hela livet.

Ambassadeur – svenskt sigill
Abu Garcia har rötter som sträcker sig tillbaka till 1920-talet. Från början tillverkade man klockor, men andra generationen styrde effektivt verksamheten mot det mer lukrativa området fiskeredskap.
Abu Garcia är idag ett varumärke inom den globala sportfiskekoncernen Pure Fishing. Sportfiskeintresserade världen över känner igen Abu Garcias produkter där bl.a. den berömda Ambassadeur-rullen, Cardinal-rullen, Tobybeten och Abumatic-rullen är framstående exempel ur portföljen som omfattar ca 3500 olika artiklar.
– Ambassadeur-rullen är vårt svenska sigill. Den tillverkas här i Svängsta, och nästan hela produktionen går på export till resten av världen, berättar Jan Sjöblom.
Ambassadeur-rullen görs i ca 80 olika varianter och man tillverkar omkring 150 000 rullar per år. Inom Abu Garcia sker en rask produktutveckling för att svara upp mot branschens växande krav och önskemål.
– Vi ser en trend nu där efterfrågan på kundanpassade, personliga fiskerullar efterfrågas. Konsumenterna vill sticka ut med en personifierad rulle, här ser vi en stor utvecklingspotential. Vi ser också att sportfiske växer som intresse bland ungdomar, vilket vi naturligtvis är mycket glada över.

Styr allt från Svängsta
Från Svängsta leder Abu Garcia den svenska och nordiska försäljningen med ett 80-tal anställda. Under högsäsong tillkommer ett 30-tal till. Här finns också ett av landets finaste industrimuseum, där inredningen är bevarad exakt så som det var på 1920-talet då fickursproduktionen fortfarande pågick här.
Abu Garcia äger och förvaltar museet, fabriken ligger ett stenkast bort och på andra sidan ån ligger det nordiska distributionslagret på 4500 kvadratmeter.


Transport & Logistik SNL 2010-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2010-5

Huvudtema: Transport & Logistik
At the core of sustainable development

Enforced and improved infrastructural systems are not only creating more opportunities for new and growing companies. By developing our infrastructure in line with the governmental green perspective we are at the core of sustainable development, where more jobs are generated while at the same time creating intelligent solutions to reduce our impact on the environment.

Back to top