Den lilla flygplatsen med de stora möjligheterna

Gävle flygplats byggdes 1971 och då främst för reguljärtrafik. År 2000 upphörde dock reguljärtrafiken från Gävle flygplats, men verksamheten stannade knappast av i samband med detta. Idag sprudlar Gävle flygplats av liv och rörelse året runt, veckans alla dagar. Flygfoto, ambulansflyg, ad-hoc charter, taxiflyg och firmaflyg samt helikopterutbildningsverksamhet – möjligheterna tycks näst intill oändliga!

Gävle flygplats expanderar. Som hemvist för Värmlandsflyg, vars fotoverksamhet pågår i stort sett sju dagar i veckan, är Gävle flygplats i ständig rörelse.

Beredskap dygnet runt
Här pågår dessutom ett omfattande ambulansflyg, både av patienter, sjukvårdsmaterial och organ. Som exempel så måste alla patienter som behöver en hjärttransplantation till Göteborg, liksom alla nyfödda barn med hjärtfel. Då hänger det ofta på minuter, och flyget är det enda möjliga transportsättet.
– Även hemvändande patienter, som blivit skadade eller sjuka under sin semester, kommer hit. Det kan röra sig om vilken tid som helst på dygnet, liksom resterande ambulanstrafik. Vi har därför beredskap dygnet runt, 365 dagar om året, berättar flygplatschef Arne Andersson.

Växande marknad med ad-hoc
Ac-hoc charter, taxiflyg och firmaflyg utgör växande marknader i Sverige över lag, och för Gävle flygplats innebär ett ökande intresse mer fokus på dessa verksamheter. Arne Andersson berättar att idrottsföreningar gärna använder sig av ad-hoc charter eftersom det kan vara tätt mellan matcherna.
Sveriges enda whiskeydestilleri, Mackmyra, är ett exempel på en svensk anrik verksamhet som besöks ofta – därmed har aktören också ett stort behov av tjänsten ad-hoc charter, inte minst med tanke på den starka tillväxt som kännetecknar Mackmyra nu.
– Företag hyr ad-hoc flyg för konferenser och för att ta emot gäster. En del stora aktörer har dessutom egna firmaflyg, och många är beroende av taxiflyg. Vi ser en stadig tillväxt här och vill gärna utveckla dessa verksamheter ytterligare.

Inga planer på reguljärflyg
Vid Gävle flygplats finns också en utbildningscentral för Arlanda helikopter. All vidareutbildning av helikopterpiloter sker här, med två helikoptrar permanent stationerade i Gävle.
– Vi har även en brandstation som drivs av Gästrike räddningstjänst. I anslutning till denna har förbundet en stor övningsanläggning som är öppen för företag och andra aktörer. Nu till hösten startas räddningsgymnasium här, en helt ny utbildning i Sverige. All praktisk utbildning kommer då att ske här inom flygplatsens område.
Arne understryker också att man har för avsikt att fortsätta utveckla de grenar som Gävle flygplats är utmärkande bra på.
– Vi har inga ambitioner om att starta upp reguljärflyg igen, utan vill snarare fokusera mer på våra speciella nischer och det som gör oss unika, avslutar han.

Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top