Chris Wine & Spirits breddar utbudet med fler unika produkter

Chris Wine & Spirits satsar på lite annorlunda, inspirerande produkter från både små och stora aktörer över hela världen. Huvudprodukten är vin, men som heltäckande leverantör utvecklar Chris Wine & Spirits utbudet även inom kategorin ”spirits”.

Som en av landets största vin och spritimportörer företräder Chris Wine & Spirits ett flertal starka varumärken från hela världen, såsom Santa Ana (Argentina), Santa Carolina (Chile), Champagne Lanson samt Jean Louis (mousserande vin ifrån Frankrike). Företaget vänder sig till både Systembolaget och restaurangbranschen, och satsar framförallt på att vara delaktiga i en kontinuerlig utveckling av Sveriges utbud av vin och sprit. Ledorden kompetens, engagemang och kommunikation driver Chris Wine & Spirits framåt på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Sträng urvalsprocess garanterar hög kvalitet
Systembolaget anses ha ett av världens bredaste dryckesutbud. Urvalsprocessen är sträng, Systembolaget skickar ut förfrågningar på de drycker man vill ha i sortimentet och först efter provning och noggrann analys kan en ny produkt nå hyllan. För importörerna innebär urvalet en konkurrensutsatt process, där man efter mycket snäva specifikationer tar fram och presenterar ett urval som sedan testas av Systembolaget. För konsumenterna innebär urvalsprocessen en högre kvalitet och bättre prissättning.
Nya fasta listningar släpps i april och oktober, och det gäller att man som importör kammar hem minst en listning, men självklart gärna fler.
– Utöver det fasta sortimentet lanseras produkter genom ett tillfälligt sortiment, knutet till säsong och högtider. Vi har bl.a. en sådan listning nu, det ungerska rosévinet Hilltop, berättar Patrik Stare, som ansvarar för den svenska marknaden.

Lanseringar med karaktär utöver det vanliga
Under våren och sommaren lanserar Chris Wine & Spirits ett flertal nya produkter, bl.a. sommarspecialen Hilltop Hungaro Rosé, som enbart säljs under en kort period (maj – augusti). Vinet produceras av Hilltop Neszmély Ltd, som ligger i Neszmély några mil nordväst om Budapest i Ungern. I detta anrika område har vin producerats i över 2000 år. Hilltop Rosé framställs i en modern vinanläggning och har en fräsch smak av citrus, jordgubbar och lingon.
Inom sprit så lanseras dessutom en ny, mycket prisvärd, cognac som går under benämningen Cognac Meukow*****, samt den förväntade storsäljaren Coppa Margarita, en färdigblandad drink med smak av lime, tequila, salt och kanel.
– Till hösten lanseras även Tsarine, en Champagne av hög klass. Den variant som vi kommer att lansera är en rosé, och den förväntas bli mycket omtyckt. Vi strävar alltid efter att ta fram ett utbud som speglar en karaktär utöver det vanliga, understryker Patrik.

Utvecklas med unika produkter
Chris Wine & Spirits har en stark närvaro över hela Skandinavien och en uttalad ambition om att växa. Konsumentbeteendet styr också tillväxten, oavsett konjunktur så råder en stark efterfråga – dock skiftar efterfrågan för olika produkter.
– Vi satsar på ett brett sortiment där många starka varumärken representeras. Förutom listningar i Systembolagets fasta sortiment, har vi även ett stort urval produkter i beställningssortimentet. Dessa är främst för våra restaurangkunder, men vanliga konsumenter kan även nå dem genom att beställa dem på Systembolagets hemsida. Naturligtvis vill vi växa även inom spritområdet, men huvudambitionen har alltid varit och förblir att utveckla vårt fina vinsortiment, säger Patrik Stare.
Chris Wine & Spirits arbetar långsiktigt, satsar gärna på produkter som sticker ut – Fishshot är ett exempel. Produkten går hem hos restauranger, smakar som en inte helt okänd halstablett och är en unik produkt som vunnit mark i Sverige. Det är på den här vägen som Chris Wine & Spirits vill utvecklas i Sverige och övriga Skandinavien.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top