Kavli – det goda alternativet

O. Kavli AB står bakom ett av livsmedelsbranschens mest välkända och älskade varumärken. I nästan 100 år har Kavli försett den nordiska marknaden med högkvalitativa produkter som dressingar, mjukostar och majonnäser. Kavli strävar efter hållbarhet i alla led, koncernen ägs av en stiftelse och värnar därmed om en sund samhällelig utveckling.

O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond etablerades av grundaren Olav Kavlis son för att trygga företagets framtid och samtidigt bidra med något värdefullt för samhället. Hållbarhetsperspektivet antogs därmed mycket tidigt, och idag uppfattas Kavli som en engagerad aktör som värnar om både miljö och samhällelig tillväxt.
– Svenska konsumenter uppskattar närproducerade livsmedel och ställer mycket höga kvalitetskrav. Tack vare kontinuerlig produktutveckling och skarpt hållbarhetsfokus lever vi upp till de tuffa krav som kännetecknar marknaden idag, säger VD Gerhard Bley.

Nytt sortiment av färska, kylda såser
Kavli är kända för sitt breda sortiment som omfattar ett stort antal dressingar, mjukostar och på senare tid även färska kylda såser. Genom att lansera ett nytt, spännande sortiment av färska kylda dressingar och såser hoppas Kavli på en ökad tillväxt inom ett bredare segment.
– Dagens trend visar tydligt att konsumenter i allt större utsträckning efterfrågar så naturliga produkter som möjligt, dvs. med så få tillsatser som möjligt. Med vårt nya sortiment söker vi svara på konsumentefterfrågan samt visa att vi verkligen står för stor variation, förklarar Gerhard Bley.
Räkost med chili och apelsin är säsongens nyhet inom sortimentet mjukostar.
– Vi är lyhörda inför konsumentbeteende och trender, vi lever ju på att ta fram attraktiva produkter som konsumenten uppskattar och som kan bli nya favoriter som man vill köpa hem igen. Vi vill gärna uppmuntra konsumenterna till att prova nya smaker och därför har vi en så pass stor variation i sortimentet.

Långsiktighet och hållbarhet främsta ledstjärnor
Förutom det breda sortimentet är Kavli en unik aktör genom ägandeformen. Stiftelsen delar årligen ut stora summor till välgörande ändamål och samarbetar bl.a. med organisationen bakom Min stora dag, som ger svårt sjuka barn möjligheten att få sin dröm uppfylld. Det kan vara att få uppleva något utöver det vanliga, Min stora dag ser till att barnen får den möjligheten så långt det går.
– Vi kan verkligen stå för vår ambition om att vara det goda alternativet, med långsiktighet och hållbarhet som främsta ledstjärnor. Vi finns till för konsumenterna, och investerar hela överskottet i produktutveckling och välgörande ändamål, poängterar Gerhard Bley.
Kavli arbetar nära marknaden för att ta fram precis det som konsumenten efterfrågar. Med en ökad miljömedvetenhet i åtanke har man nyligen investerat i utvecklingen av en ny ask som går att återvinna på ett enkelt sätt. På så sätt tydliggörs Kavlis ambition om att aktivt bidra till en hållbar utveckling i alla led.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top