Meat the World – kött från världens främsta producenter direkt hem

Kunskap är det absolut viktigaste när man handlar med livsmedel, och inte minst med kött. Kunskap byggs upp över tid och genom långsiktiga samarbeten. Det nystartade företaget Meat the World är resultatet av nära 50 års branscherfarenhet i kombination med ett gediget engagemang för hantverk och kvalitet.

Som en avknoppning från det anrika AB Sten Davidsson i Lindome vänder sig Meat the World direkt till konsumenten via nätet. Att i lugn och ro botanisera bland ett stort antal högkvalitativa köttprodukter från hela världen, få möjlighet att läsa om varje enskild produkt och därefter välja det som tilltalar den enskilde, är essensen av vad Meat the World erbjuder.

Tror på stark tillväxt framöver
Meat the World erbjuder kött från hela världen, och enbart från de allra främsta producenterna. Verksamheten bygger på samma grundfilosofi som moderbolaget; god tillgänglighet, lyhördhet och ett särpräglat kvalitetsfokus.
Med etableringen av Meat the World tar man ett steg längre och kompletterar moderbolaget Sten Davidssons kundgrupper industri, storkök och detaljhandel med konsumentsektorn. Meat the World erbjuder hemleveranser av kött från hela världen, direkt till svenska konsumenter.
– Nu under uppbyggnadsfasen fokuserar vi på att leverera till närområdet, dvs Storgöteborg och närliggande kommuner. På sikt hoppas vi på att kunna leverera över ett större område, vi provar oss fram i Göteborg först, och framöver kan vi tänka oss en expansion mot Stockholm och Öresundsregionen, berättar Karsten Davidsson, koncernchef.

Unika produkter baserat på kunskap och erfarenhet
Att kunna erbjuda unika produkter baserat på kunskap och erfarenhet är Meat the World i ett nötskal. Företaget importerar kött från framstående producenter i bl.a. Brasilien, Argentina, Spanien, Frankrike och Skottland.
– Vi identifierar och väljer ut enbart de bästa leverantörerna, och eftersom vi fryser köttet när det är som bäst så bevaras alla naturliga smaker och köttet förblir mört, förklarar Ida Petersson, som ansvarar för marknad och försäljning.
Meat the World erbjuder ett brett sortiment med unika produkter som i princip inte går att hitta i vanliga matbutiker. Nyligen har man bl.a. lanserat säsongens bästa grillkött från Skottland, med favoriter som T-benstek, clubstek och entrecôte. Sortimentet är heltäckande i fråga om köttslag med nöt, gris, fågel, vilt och lamm.
– Vi importerar vårt kött från producenter som är kända för att hålla extra hög kvalitet när det gäller just det köttslaget berättar Ida Petersson vidare. Vi arbetar med ständig produktutveckling och tar fram attraktiva erbjudanden så att alla ska få chansen att prova riktigt fint kött.

Kvalitet som känns
Allt kött som Meat the World importerar kommer från gårdar där djuren får gå fritt, ofta handlar det om gårdar med hjordar om tiotusentals djur. Att djuren mår bra garanterar också en bättre kvalitet på köttet, en kvalitet som verkligen märks och känns.
– Vårt signum är att alltid leverera högsta möjliga kvalitet, något som vi byggt upp inom familjeföretaget som etablerades av min far Sten Davidsson för nära 50 år sedan och som nu influerar dotterbolaget Meat the World. Vi satsar uteslutande på produkter som inte finns i matvarubutiken, vi tror att det allra bästa för konsumenten är att få tillgång till ett brett sortiment med stora valmöjligheter, framhåller Karsten Davidsson.
Meat the World samarbetar med välkända kockar som exempelvis Katja Palmdahl, och inleder nu även ett samarbete med Jenny Benjaminsson som medverkar i teveprogrammet Sveriges mästerkock. Inför den planerade expansionen vill Meat the World stärka profilen ytterligare med mervärden som konsumenten känner igen och kan relatera till.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top