Nordbakels underlättar den professionella bagarens vardag

Året var 1904 då holländska bröderna Bakels grundade det lilla familjeföretaget som sedermera utvecklades till en världsomspännande koncern med lokal närvaro i mer än 130 länder. Idag driver Bakelskoncernen stora delar av utvecklingen inom bageribranschen. Tillsammans med kunderna, som varierar i storlek från den lilla konditorn till stora bagarindustrier, utvecklar Bakels nya ingredienser och metoder som höjer kvaliteten på slutprodukterna. Nordbakels ansvarar för produktutveckling och försäljning för företrädelsevis den nordiska marknaden, men har genom koncernens globala spridning kunder över hela världen.

Vid Nordbakels huvudkontor i Göteborg är det ständigt liv och rörelse. Här tillverkas och marknadsförs en stor del av Bakelskoncernens ordinarie sortiment samt produkter speciellt anpassade för den nordiska marknaden, i stort sett allt som behövs för professionell bakning. Här finns även en produktutvecklingsavdelning med testbageri där nya produkter testas för olika användningsområden.
Samtliga av Nordbakels representanter är kvalificerade bagare som med sin erfarenhet kan bidra med råd och know-how som lyfter kundernas verksamhet. Nordbakels vill gärna möta kunderna på ett personligt plan, därför besöker man ofta kundernas anläggningar och bjuder även in till olika evenemang i den egna fabriken i Göteborg.

Tillgång till bred produktbas via systerbolagen
Det främsta syftet med Nordbakels produkter är att underlätta den professionella bagarens arbete så långt som möjligt. Bageribranschen måste liksom alla andra branscher ständigt effektiviseras för att kunna producera mer på kortare tid. Dessutom ska produkterna hålla en jämn och hög kvalitet. Nordbakels erbjuder även specialblandningar för stora industrikunder, om behovet finns av exempelvis en egen brödbas.
– Vi har snabb tillgång till många olika produkter via systerbolagen. Vi kunde genom vårt nätverk exempelvis hjälpa ett av de större bagerierna i Sverige att tidigt lansera ciabattabröd, berättar Madeleine Götborg, som arbetar med försäljning och marknad på Nordbakels.

Ersätter det hemgjorda med gott resultat
För att lyfta professionell bakning till nästa nivå tillhandahåller Nordbakels även nischprodukter som färdig tryffel i tio olika smaker, toppingar av chokladkaraktär, egna fruktfyllningar med mycket högt fruktinnehåll och ett brett sortiment av sockerpasta under varunamnet Pettinice.
– En mycket omtyckt produkt som förenklar bagarens vardag är non-temp, en topping av chokladkaraktär som inte behöver tempereras så som vanliga chokladtoppingar. Vi vill skapa unika produkter som förhöjer de moderna bakverken och som ger en genuin smak, precis som det var förr. Non-temp är ett perfekt exempel där bagaren får tillgång till en färdig produkt utan att behöva temperera choklad, en chokladersättning för att doppa och dekorera med.
Pettinice finns i 12 färger som dessutom är enkla att blanda med varandra. Sockerpastan är helt nötfri men påminner ändå om traditionell marsipan och lämpar sig därför extra väl som tårtöverdrag och för dekoration.

Ligger steget före i produktutvecklingen
Nya produkter lanseras inom bageribranschen hela tiden. Det gäller att ligga steget före, därför satsar Nordbakels mycket på produktutvecklingen. Det finns flera exempel, bl.a. så lanserade Nordbakels redan år 2006 en bas för GI-bröd. Nu vet de flesta hur populärt konceptet GI har blivit.
Nordbakels har via ett systerbolag tillgång till ett omtyckt sortiment av fruktfyllningar med särpräglande högt fruktinnehåll och som smakar så nära hemgjort som man kan komma.
– Ägaren av ett av landets främsta konditorier har personligen ringt och tackat oss för den fina kvaliteten på fruktfyllningen, och det tar vi som ett kvitto på att de mål som vi ständigt arbetar för att uppnå verkligen nås.
Vi har möjlighet att skräddarsy speciella koncept för våra kunder, om man har önskemål om en speciell förpackning som exempel så kan vi ofta lösa det, säger Madeleine Götborg som avslutning.

Om Bakelskoncernen
Bakelskoncernen kännetecknas av en stark utveckling och har idag ett 40-tal dotterbolag världen över, tillverkning sker i 30 av dessa. Produkterna når ett 130-tal länder och därmed är Bakels en av världens största koncerner för professionella bageriprodukter. Huvudkontoret finns i Schweiz, här finns även en stor forsknings- och utvecklingsavdelning. Lokala produktutvecklingsavdelningar finns även inom de flesta av dotterbolagen. Med denna världsomspännande omfattning av lokala Bakelsföretag tillgång till en mycket omfattande produktportfölj, med hela världen som kryddbod.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top