Stark tillökning i Bregottfabriken i Götene

Arla Foods i Götene är en toppmodern högteknologisk processanläggning som producerar matfettsblandningar och smör samt olika sorters ostar som lagras, skivas och bitas på plats. De tre senaste åren har kantats av en stark tillväxt som tycks hålla i sig, inte minst tack vare nya innovativa satsningar inom produktsortimentet där konsumenthyllade Bregott går i täten.

Med sina 500 anställda är Arla Foods en mycket betydande arbetsgivare i regionen, och på rikstäckande nivå en drivande aktör när det gäller livsmedelsutveckling och innovation. Smör och blandprodukter (här ingår som exempel matfettsblandningar som Bregott och smör- och rapsolja) kännetecknas av en stadigt ökande tillväxt sedan flera år.
Tack vare engagerade medarbetare och en stor nya nytänkande har Götenefabriken tagit fram den mycket omtyckta Bregott Mindre, en smakrik produkt som innehåller både smör och grädde men som namnet antyder ändå håller en låg fetthalt på 43 procent. Bregott Mindre smakar nästan som äkta smör, och har nått stor framgång över hela Sverige. Produkten har även lanserats i Danmark och Finland under andra namn.

Svarar på nya konsumentmönster
Utvecklingen för Bregott har varit mycket positiv de senaste 5 åren.
– Försäljningen har fördubblats och idag tillverkas cirka 32000 ton. Bregott är därför lite som flaggskeppet för Smör och Blandprodukter, berättar mejerichef Bosse Skatt.
I Götene tillverkas även omtyckta varumärken för ost som Arla Wästgöta Kloster och Arla Billingeost.
– Skivad ost har blivit en succé under senare år, vi investerar därför nu i en ny linje för att kunna möta en ökande efterfrågan här, berättar Elisabeth Lidberg, mejerichef för Ost och Alexander, som är Arla Foods enhet för lagring, förädling utlastning av smör och ost till svenska marknaden.

Arla har haft skivad ost i sortimentet i många år, och efterfrågan bara ökar på den här typen av produkter. Effektivitet och bekvämlighet blir allt viktigare för den moderna konsumenten. Genom att lyssna på konsumenten kan Arla utveckla sortimentet efter vad som verkligen efterfrågas, med flera goda exempel.

– Vi tillverkar bitar av ost i många storlekar t ex Wästgöta Kloster Röd och Wästgöta Kloster Svart finns som 310g, 500 g och 800 g, för att passa nya konsumentmönster. Antalet småhushåll växer, och samtidigt ser vi en trend där konsumenten gärna varierar sina ostsorter, där man kanske köper en variant för matlagning, en för barnen och till sist en som passar för ostbrickan. Vi vill kunna tillhandahålla något för alla, förklarar Elisabeth vidare..

Långt framme i miljöarbetet
Götenefabriken har genomgått stora förändringar under de senaste åren med mycket omfattande investeringar. I fjol uppgick siffran till ca 80 miljoner kronor, då man bl.a. invigde en ny linje för Bregott Mindre samt även höjde kapaciteten för andra smör och blandprodukter.
– Vi ser redan nu lönsamheten i våra investeringar. De flesta produkter som vi tillverkar här har haft en mycket positiv tillväxt och trenden verkar hålla i sig, kommenterar Bosse Skatt.
Arlas fabrik i Götene ligger även långt framme miljömässigt. Anläggningen drivs med biobränsle och allt avfall källsorteras och återvinns så långt det går. Samtliga rengörings- och diskmedel är miljöanpassade och dessutom renar Arla stora mängder vatten i anslutning till produktionen.

– Det är en självklarhet för oss att bedriva en miljöriktig verksamhet med tanke på att vi arbetar med livsmedel. Vi tar vårt ansvar både vad det gäller människors hälsa och för miljön; vår personal trivs och mår bra, vi tillverkar sunda produkter och det görs dessutom med minsta möjliga miljöpåverkan. Vi arbetar dessutom med ständiga förbättringar i miljöarbetet och anser att vi har kommit mycket långt här, konstaterar Bosse Skatt som avslutning.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top