Stockmos – 80 år av kontinuerlig produktutveckling har lett till dagens mest omtyckta alkoholfria ciderdrycker

Stockmos har alltid värnat om en hållbar utveckling, både genom att främja ökad användning av närproducerade råvaror och genom att engagera sig i den lokala marknaden. Det började redan på 1930-talet ute på Ekerö då Sven Wretlind med familj från egna odlingar började producera äppelmust och mos efter gamla recept. Varorna såldes till butiker på Mälaröarna och så började en lång resa av ständig utveckling där Stockmos har gått från lokala äppelodlingar till modern produktutveckling för dagens medvetna konsumenter.

Idag producerar AB Stockmos Fruktindustrier uteslutande drycker utan alkohol under varumärket Stockmos. Varugrupperna är drycker av ciderkaraktär samt saft med en stor variation av smaker och sockerhalter.
Tack vare den särpräglande höga kvaliteten producerar Stockmos även för dagligvarukedjornas egna varumärken och under senare tid har man också börjat producera stora volymer direkt till beställare. Ett exempel är Vitamin Well:s vitamindrycker som säljs via dagligvaruhandeln, servicehandeln och på apotek.

Drivs med stark familjekänsla än idag
Stockmos präglas än idag av en stark familjekänsla och drivs av andra generationen Wretlind. Trots att produktionen är långt moderniserad med tre stora produktionslinjer värnar man om det traditionella där smak och kvalitet ska vara minst lika bra som när verksamheten startade på 1930-talet.
De olika linjerna har sina egna specialinriktningar mot PET-flaskor, dunkar samt en helt ny linje som klarar att fylla glasflaskor. Den klarar således av att både kall- och varmtappa drycker. Med en utökad kapacitet och bredd står Stockmos beredda för ytterligare expansion, främst i Sverige men viss möjlighet för export till övriga Norden finns också.
– En stor del av vår framgång ligger i att vi är duktiga på att utveckla nya smaker som konsumenterna uppskattar, förklarar marknadschef Lars Källgren. Dessutom står vi för kvalitet och tradition, samtidigt som vi är framåtsträvande genom att vi är öppna för ny teknik och nya former av samarbeten genom legotillverkning och produktion av EMV till de stora kedjorna.

Ökad efterfrågan på alkoholfritt
Dagens Stockmos har en stark ställning på den svenska marknaden för cider, saft och fruktdrycker. Att man tidigt valde att producera cider helt utan alkohol, som då inte får kallas cider utan dryck av ciderkaraktär, har stärkt Stockmos position som ett omtyckt alternativ bland framförallt barnfamiljer.
Efterfrågan på alkoholfritt ökar, även inom segment där man kanske inte väntar sig en ökad efterfrågan på just alkoholfria drycker, såsom bland restauranger och krogar. Stockmos har tillsammans med en känd Stockholmsbartender tagit fram en receptsamling som omfattar tio alkoholfria drinkar. Lars Källgren poängterar att säsongen är precis den rätta med tanke på alla skolavslutningar och studenter som ska firas.
För att ytterligare stärka varumärkets profil med hållbarhet ur flera perspektiv har Stockmos etablerat ett samarbete med BRIS - Barnes Rätt i Samhället. Samtliga av Stockmos drycker av ciderkaraktär bär nu BRIS logotype där konsumenterna via SMS-gåvor kan hjälpa Stockmos stödja BRIS. Just i dagarna har man även lanserat vatten i 50 cl petflaska i tre smaker under BRIS varumärke Barn är Oslagbara.
– För varje flaska går en krona direkt till Bris. I stora volymer blir det mycket pengar till denna viktiga hjälporganisation, pengar som kommer till stor samhällelig nytta, kommenterar Lars.

Utvecklar för den medvetna konsumenten
Stockmos har en egen avdelning för produktutveckling i fabriken som ligger på Wretlinds gård. Ett stort steg för ökad framgång bland konsumenter är förpackningsdesignen, och i fjol fick samtliga Stockmos produkter en ny kostym. Efter omfattande studier av vad konsumenterna tittar efter när de handlar kunde Stockmos ta fram en design som uppskattas av en stor målgrupp.
– En tilltalande förpackning är grundläggande för att konsumenten ska välja produkten, och därefter måste innehållet leva upp till de stora förväntningar som konsumenten har. Vi utvecklar sortimentet kontinuerligt för att kunna attrahera en allt större målgrupp, och tycker att vi lyckats bra med att ta fram ett sortiment som stämmer väl överens med vad som efterfrågas idag, säger Lars Källgren.
En trend visar att den medvetna konsumenten värdesätter det naturliga och närproducerade. Då har Stockmos en bra position som svensk, lokal tillverkare på Ekerö, som man avser att ytterligare förstärka genom ett brett utbud baserat på det bästa naturen har att erbjuda.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top