Swedish Brand – framstående partner för Sveriges topprestauranger

Swedish Brand levererar exklusiva viner och Champagne till toppskiktet av svenska restauranger. Det breda sortimentet täcker såväl traditionella storsäljande märken som nya, spännande småskaliga vinmakares produkter. Champagne Deutz säljer företaget exklusivt i Sverige och är mycket stolta över att ha lyckats så väl med. Företagets huvudmarknad är den expansiva restaurangbranschen i Sverige. Samtidigt har man viss försäljning till Systembolaget, inte minst för att bidra till ett spännande utbud för medvetna konsumenter.

– Vi arbetar med ständig produktutveckling, framförallt utifrån våra kontakter med restaurangerna, berättar Swedish Brands VD och ägare Mårten Boreson. Vårt utbud är i stor utsträckning beroende av restaurangernas menyer, eftersom vi vill skapa välkomponerade vinlistor som kompletterar den mat som serveras. Lyhördhet och långsiktiga kontakter ligger till grund för vår typ av verksamhet, vi lyssnar på vad restaurangerna efterfrågar och tar därefter kontakt med lämpliga producenter.
Den gamla världens traditionella vinländer som Frankrike, Italien, Spanien och Österrike erbjuder viner som håller den speciella stil och kvalitet som topprestauranger ofta efterfrågar. Därför samarbetar Swedish Brand företrädesvis med ambitiösa producenter i dessa regioner, för att bygga upp och bibehålla ett starkt sortiment som i slutändan ger gästens fantastiska mat- och dryckesupplevelser.

Unik profil som står för exklusivitet
Swedish Brand verkar rikstäckande och samarbetar med flera av landets främsta restauranger. I Stockholm är Restaurang LUX, Operakällaren, Restaurang 1900 och PA & Co några exempel och i Göteborg arbetar man med bl.a. Basement, Sjömagasinet och Kock & Vin. Restaurang Årstiderna, Brogatan, Johan P och Blooms är ett axplock av Swedish Brands restaurangkunder i Malmö.
– Förutom att vara ett naturligt val av importör för restauranger i den här kategorin har vi för avsikt att presentera exklusiva produkter för Systembolaget som de kan ta in i begränsad mängd, berättar Mårten Boreson vidare.
Swedish Brand värnar om en varsam utveckling av sortimentet, vilket betyder att man inte hakar på snabbt övergående trender.
– Naturligtvis vill vi fortsätta att utvecklas, men för den sakens skull äventyrar vi inte vår profil som innebär unika, exklusiva viner- ofta i små volymer.
Som en del av sin unika profil marknadsför Swedish Brand en annorlunda och exklusiv produkt, ett vin producerat på Long Island, New York. Vinet säljs nästan enbart lokalt på Manhattan, men Swedish Brand har lyckats knyta ett samarbete med denna nytänkande producent.
Eva Weckström, sommelier och produktansvarig på Swedish Brand pekar på att hon har som uppgift att utveckla och säkerställa en hög kvalitet på vinportföljen. Här måste kända franska vinområden som Champagne, Chablis, Sancerre, Alsace, Bordeaux, Bourgogne och Rhône finnas representerade, likaså populära italienska viner från Toscana, Piemonte och Veneto. Dessa ligger ofta som en bas hos restaurangerna.
Viktigt i sortimentet är också intressanta spanska kvalitetsviner från exempelvis Priorat och Montsant, och att ha ett brett utbud med jämn och bibehållen hög kvalitet.
– Naturligtvis har vi även enormt prisvärda viner i det lägre segmentet, som passar som husviner på de bättre etablissemangen.

Hög servicenivå över hela landet
På frågan om vad det är som gjort Swedish Brand så framgångsrika svarar Mårten Boreson:
– Vi håller en hög service- och kunskapsnivå och levererar mycket exklusiva produkter till en växande marknad, dvs. restaurangbranschen. För att kunna serva våra kunder på bästa sätt har vi en egen vinkällare på 400 m2, vi kan således behålla en smidig distribution. För våra Stockholmskunder erbjuder vi leverans samma dag, och till våra kunder i övriga Sverige dagen efter vi mottagit en beställning. Jag vågar därför påstå att vi står för en mycket smidig och unik lösning för Sveriges topprestauranger.
Mårten rundar av med att redogöra för framtidsvisionen, där Swedish Brand bl.a. har för avsikt att i större utsträckning marknadsföra exklusiva viner mot Systembolaget.
– Vi verkar inom en liten, men mycket spännande nisch. Vi anser att det saknas en del spännande produkter på hyllan hos Systembolaget idag, och vi vill gärna bidra till att sortimentet breddas genom att erbjuda attraktiva alternativ för konsumenterna. Glädjande är att viner över 150 kronor ökar kraftigt hos Systembolaget.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top