Zeta – hyllat varumärke som fötts ur mötet mellan italiensk och svensk matkultur

Fernando Di Luca kom till Sverige från Italien för 50 år sedan. Med sin stora passion för god mat och italiensk matkultur grundade Fernando ett eget litet importföretag tillsammans med sin fru tio år senare. Affärsidén för Di Luca & Di Luca AB är densamma idag som den var för 40 år sedan: att förena italiensk och svensk matkultur i sund balans.

I maj 1971 fick Di Luca & Di Luca sin första order på solrosolja, första ordern på olivolja kom två år senare och det är samma leverantör än idag som förser företaget med extra jungfrulig olivolja från Italiens mest framstående olivodlingar.
Under resans gång har Gruppo Di Luca vuxit till en omfattande livsmedelskoncern med två dotterbolag; Di Luca & Di Luca och Enjoy wine & spirits. Förutom de egna varumärkena Zeta och Delizie marknadsför Di Luca & Di Luca även de exklusiva italienska varumärkena Grappolini och S. Pellegrino.

Casa Di Luca – det finaste huset har att erbjuda
I mötet mellan italiensk och svensk matkultur föddes varumärket Zeta 1971. Sedan dess har sortimentet utvecklats kraftigt för att idag innefatta allt från olika neutrala oljor och naturligtvis flaggskeppet olivolja till pasta med olika tillbehör.
Inom Zeta finns även ett underordnat varumärke som tagits fram i takt med en ökande efterfrågan på italienska favoriter av hög klass och kvalitet – dessa produkter går under varumärket Casa di Luca. Än så länge finns olika varianter av pasta, olivolja och balsamvinäger i sortimentet Casa di Luca.
– Vi har identifierat en stark efterfrågan på lite exklusivare produkter, och därför tog vi fram Casa di Luca, som kan liknas vid det finaste huset har att erbjuda, berättar Per Nilsson, vVD för moderbolaget Gruppo Di Luca. Vårt speciella sätt att arbeta är starkt influerat av Fernando di Lucas passion för fina råvaror. Vi kombinerar passionen med kunskaper om råvarornas historia – resultatet är ett omtyckt sortiment som bjuder på mycket mer än fina produkter. Vi förmedlar gärna inspiration för hur produkterna kan användas för att skapa variation, som exempel.

Skapar långvariga relationer
Konsumenternas höga krav har varit en stark motivation genom Di Luca & Di Lucas historia.
– Redan från början placerades stort fokus på att förmedla kunskap om den italienska matkulturen och om produkternas ursprung. Det som sågs som mervärde för några år sedan har idag blivit norm, men vi utvecklas hela tiden och därför är vi säkra på att vi även i fortsättningen kommer att överträffa konsumenternas förväntningar. Vi har bl.a. en frekvent närvaro i butikerna, vi bjuder på smakprov och demonstrationer och lägger våra resurser på att kommunicera direkt med konsumenten. Det skapar en genuin och långsiktig relation, menar Per.

Skapar variation genom inspiration
I länderna kring Medelhavet är olivolja basen i all matlagning. Här i Sverige och i övriga Skandinavien har vi fått upp ögonen för de hälsomässiga fördelar som medelhavsmaten har. I Di Luca & Di Lucas varumärken kombineras hälsoprofilen med ett starkt hållbarhetsperspektiv.
Under Delizie marknadsförs traditionell plockmat såsom charkuterier och inlagda grönsaker. Medelhavsinspirerad plockmat har tagit marknaden med storm och uppskattas nu över hela Skandinavien.
Fernando Di Luca har skrivit en bok tillsammans med Maj-Lis Hellénius (professor vid Karolinska Institutet) som förenar kunskap om medelhavsmatens fördelar och goda recept. Boken heter O liv och är tillgänglig för alla då den säljs i bokhandeln.
– Boken kommunicerar vårt motto, ambition och strävar efter att kombinera hälsosamma matvanor med förstklassiga smaker. Vi har för avsikt att växa med fler produkter i sortimentet och ser ytterligare möjligheter för produkter från hela Medelhavsområdet att bli en del av vår portfölj. Vi har redan idag ett brett sortiment produkter från både Spanien och Grekland, som exempel.
Inom Zeta lanseras nu även två spanska ostar, en Manchego och en Iberico, båda är smakrika och typiska spanska ostar som bjuder på en stor variation i matlagningen.
– Till vår framtidsvision hör nämligen också att skapa variation genom inspiration, här tycker jag att vi lyckats bra, sammanfattar Per Nilsson som avslutning.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top