Lindgrens Mark – ett jordnära företag

Alla typer av mark- och anläggningsarbeten, både ovan och under jord, är Lindgrens Mark AB:s specialitet. Företaget etablerades i Skellefteå för drygt 20 år sedan av VD Lars Lindgren, visionen var redan från början att bedriva en jordnära verksamhet med fokus på utveckling. Idag anlitas Lindgrens Mark av både företag och privatpersoner från Umeå till Luleå, tjänsteportföljen omfattar allt från dräneringar runt husgrunder och grundläggningar vid nybyggen till anläggning av gräsytor och lekparker.

Att gå på djupet, men även snygga till på ytan – har alltid varit Lindgrens Marks filosofi. Efter drygt två decennier i branschen har företaget samlat på sig en gedigen kompetens och erfarenhet för att ta sig an det mesta inom mark och anläggning. Bland projekten finns bl.a. grundarbeten och anläggning av två varuhus i Umeå samt ombyggnation av ett antal skolor över hela Västerbotten.

Anlitas av de största
Lars Lindgren, VD, grundare och ensam ägare, berättar att dagens Lindgrens Mark anlitas av alla de stora inom byggbranschen där Peab, Skanska, Hellströms Bygg, Contractor Bygg och Riksbyggen är ett axplock.
– Vi har blivit duktiga på totalentreprenader och haft en stadig tillväxt sedan början av 2000-talet. Vi har en välservad och fullutrustad maskinpark, dock säljer vi inte material, upplyser Lars.
Just nu pågår ett omfattande om- och tillbyggnadsprojekt för tingshuset i Umeå. Parallellt arbetar man även med anläggning av en lågenergiförskola, där mycket kraft läggs på att bygga in bättre isolering och en stärkt ventilation.
– Under åren har vi haft mycket beställningar på skolbyggen. Vi har ett gott rykte inom branschen och kan leverera det som kunden efterfrågar med precision och säkerhet.

Tar vara på kärnvärden för framtiden
Lindgrens Mark har idag strax under tio anställda. Lars lägger stor vikt vid att vårda befintliga relationer, både bland personalen och med kunderna. Framtidsvisionen innefattar inte en offensiv tillväxtambition där man ska bli störst, det handlar snarare om att ta vara på det som Lindgrens Mark är riktigt bra på och finslipa det.
– Visst tror vi på tillväxt, liksom de flesta andra här i regionen. Vi har dock inte för avsikt att växa i en sådan takt att vi tappar fokus på vad som verkligen är viktigt – och det är våra långvariga kundrelationer samt vårt hantverkskunnande som är det viktigaste även för framtiden, säger Lars Lindgren sammanfattningsvis som avslutning.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top