Skellefteå Stadshotell i stor expansionsfas under ny ägare

Best Western Skellefteå Stadshotell genomgår ett stort ansiktslyft med påbyggnad av tre extra våningar. De nya våningsplanen ska inhysa framförallt lite mer exklusiva rum, konferensanläggning samt spa på övre plan, och allt väntas stå klart till sommaren. Hotellet togs i februari i år över av Norrlands hotellkung Hilding Holmqvist, som utan att tveka började investera för att stärka stadshotellets attraktionskraft och därmed även bidra till Skellefteås växande utbud av högkvalitativt boende för besökare.

Skellefteå växer som en av Norrlands främsta besöksorter. Staden har mycket att erbjuda i form av festivaler och evenemang, med duktiga entreprenörer som är proffs på att paketera upplevelser utöver det vanliga. I hjärtat av all denna företagsamhet utvecklas Best Western Skellefteå Stadshotell, lokalt känt som stadshotellet, till en fullserviceanläggning med ett utbud som passar en allt bredare målgrupp.

Rustar för växande målgrupp
Genom att bygga till tre våningar rustar stadshotellet dels för att kunna ta emot en växande målgrupp med mycket höga krav, och dels för kommande tillväxt inom regionen där Skellefteås attraktionskraft som besöksstad väntas öka.
Hilding Holmqvist poängterar att man tillämpar ett väl utvecklat hållbarhetsfokus i byggnationen med solida träkonstruktioner och en design som förenar nytänkande med hållbar utveckling. I enlighet med visionen för Trästad 2012 har Stadshotellet anlitat Martinsons för att leverera och montera stommen som är helt i trä.
Varje våning är på 700 m2. Den första inreds som en fullutrustad konferensvåning med plats för 1000 deltagare. Den andra våningen rymmer 16 sviter och översta plan blir en exklusivitet i sig med spa, bastu och relaxavdelning samt åtta sviter.
– Vi bygger inte till ett stort antal nya rum, men breddar målgruppen genom att tillhandahålla ett bredare utbud med olika typer av rum, förklarar marknadskommunikatör Bodil Johansson.

Utvecklas av en sann entreprenör
Hilding Holmqvist föddes i en liten norrländsk by där nästan alla var skogsarbetare. Hilding började sin karriär som försäljare och kom på den banan in som tjänsteman på Electroluxhuset i Umeå på 1960-talet.
I början av 1980-talet bestämde sig Hilding för att starta eget, och köpte då en gammal bensinstation som han gjorde om till hotell. Idag ligger en stor sportbutik här som drivs av sonen. Under åren har Hilding Holmqvist byggt upp och drivit ett antal hotell, en del är sålda och drivs framgångsrikt vidare av andra ägare. Idag äger Hilding själv nio hotellanläggningar och en bilindustri.
– Skellefteå har länge varit en intressant etableringsort med tanke på stadens starka tillväxt. Att utveckla stadshotellet är därför en av mina främsta ambitioner just nu. Hotellet blir en spännande och heltäckande anläggning med de tre starka målgrupperna konferensgäster, turister och affärsresenärer.

Vill skapa goda relationer lokalt
Förutom att man bygger till med extra våningsplan byggs även den befintliga restaurangen ut med 400 m2. Med tre avdelningar kan restaurangen nu ta emot upp till 1000 gäster. Även här vänder man sig till en bred målgrupp och satsar på genuina smaker där man framförallt värnar om det typiskt norrländska.
– Eftersom vi även är en citylunchrestaurang så måste vi ha ett utbud som passar många. Det tycker jag att vi lyckats bra med. Samtidigt vill vi gärna locka fler Skellefteåbor att prova vår fina restaurang, det skapar liv och rörelse i anläggningen samt bidrar till goda relationer mellan oss och människor som bor och verkar lokalt, konstaterar Hilding Holmqvist som avslutning.


Livsmedel SNL 2011-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-3

Huvudtema: Livsmedel
Hållbarhet går hand i hand med ökat exportnetto för svensk livsmedelsproduktion

I Sverige ses vi ofta som föregångare när det gäller ny teknik och innovativa lösningar som främjar för en hållbar utveckling. Det märks inte minst inom livsmedelsbranschen, där ekotrenden nu är starkare än någonsin.

Back to top