Kundanpassade profiler i aluminium från Åseda

Inriktningen för ProfilGruppen är att marknadsföra, utveckla och tillverka kundanpassade profiler och komponenter i aluminium.
Företaget startades 1981 i småländska Åseda av Lars Johansson, Mats Jonson, Kutte Ståhlgren och Lennart Thompsson och sysselsätter idag cirka 350 medarbetare.

– Vi levererar kundspecifika lösningar och produkter i aluminium. Kylförmågan i aluminium är ganska eftertraktad liksom den ledande i förmågan i materialet. Aluminium leder ju både el och värme, berättar Peter Schön, tillförordnad VD och koncernchef i ProfilGruppen.
Kundgrupper till företaget är främst fordonsindustrin, elektronikbranschen och byggbranschen.

Starkt och tåligt
Aluminium är starkt, formbart, tåligt och underhållsfritt och därför mycket lämpligt som konstruktionsmaterial i många skilda sammanhang. Den extremt höga korrosionshärdigheten och förmågan att motstå väderpåverkan gör användningsområdena närmast obegränsade. Företagets kundanpassade profiler används i allt från dörrar, fönster och balkonger till stegar, badrumsinredningar, patientlyftar och rullstolar.
Få branscher ställer så höga krav som fordonsindustrin och därför ser ProfilGruppen denna bransch som en stor utmaning. För att säkra kvaliteten pågår ett kontinuerligt kvalitetsarbete i bolaget och självklart är företaget certifierat enligt ISO/TS 16949.
Miljöcertifiering enligt ISO 14001 genomfördes 1998 och som första nordiska bolag i sin bransch blev ProfilGruppen godkänt 1999 enligt QS-9000.

Hälften går på export
Ungefär hälften av ProfilGruppens produkter går på export till framförallt länder i norra Europa.
– Det som särskiljer oss i branschen, i alla fall ur ett europeiskt perspektiv, är att vi kan tillhandahålla färdiga produkter som innefattar både bearbetning och ytbehandling, säger Peter Schön.
Produktionsanläggningarna för produktion och bearbetning av aluminiumprofiler är moderna och kostnadseffektiva, vilket ger goda förutsättningar för rationell och konkurrenskraftig tillverkning.

Till kundernas förfogande står ProfilGruppens utvecklings- och konstruktionsavdelning samt en effektiv produktionsapparat. Företaget har dels egna resurser för profilpressning och bearbetning, dels tillgång till ett omfattande nätverk av medleverantörer som medger flexibilitet avseende kapacitet och kompetens.
– Vi är ett relativt litet bolag och kan därför ha snabba beslutsvägar och ett personligt bemötande. Vår framtidsvision är att växa snabbare än vad vi gjort historiskt och att förbättra lönsamheten, säger Peter Schön avslutningsvis.


Kronoberg SNL 2011-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-5

Huvudtema: Kronoberg
I Kronoberg vill vi göra skillnad – på riktigt

En av våra största utmaningar är att hela tiden utveckla vår verksamhet och därmed förenkla livet för de vi är till för. Genom att samverka i såväl stort som smått, lokalt och globalt, regionalt och nationellt, lägger vi grunden till de konkreta framsteg vi gör. Framsteg som är frukten av långsiktiga satsningar och som i slutändan gör skillnad.

Back to top