”Bilinredarna förändrade mitt liv”

– Jag skulle vilja påstå att Bilinredarna gett mig möjlighet att få tillbaka stora delar av det liv jag hade innan jag blev sjuk. Att kunna resa världen över igen och kunna ta mig på egen hand var jag än vill. Den lyckan går inte att beskriva i ord.

Orden kommer från Lisa Trulsson som har en sjukdom som kontinuerligt försvagar hennes muskulatur. 2006 beställde hon sin första anpassade bil, samt en anpassad scooter som hon kan ta sig fram med. Eftersom hon har ganska ovanliga behov behövdes flera unika specialanpassningar.
– Jag blev imponerad av företagets sätt att hitta nya lösningar. Deras engagemang och förmåga att lyssna på mina behov gjorde mig väldigt glad och lättad, berättar Lisa.

Även små förändringar gör skillnad
Lars-Åke Johansson och hans kollegor på Bilinredarna har under många år arbetat med att anpassa alla möjliga fordon för olika behov. Just anpassningar som underlättar användningen av bil för personer som annars skulle haft svårt att både köra och åka, har blivit företagets specialitet.
– Anpassningar av bilar behöver inte vara omfattande. Med relativt små medel kan vi hjälpa människor som drabbats av mer vardagliga hinder, som t ex ryggproblem, säger Lars-Åke.

Individen viktigast
Bilinredarnas främsta styrka är att man alltid sätter individen i fokus. Företaget lägger stor vikt vid att hjälpa till med allt från bidragsansökningar hos Försäkringskassan till val av fordon. Kundernas verkliga behov och önskemål kartläggs i minsta detalj för att man på Bilinredarna ska kunna ta fram en så optimal lösning som möjligt. Allt är skräddarsytt, varje gång. Den specialanpassade utrustningen finjusteras därefter kontinuerligt under framtagningen för att bli så bra den bara kan.

Serviceinriktad personal
– Även uppföljning och kundservice är väldigt viktiga aspekter för oss, fortsätter Lars-Åke. Vi finns där som ett stöd under hela vägen, såväl före som efter leverans.
Lisa bekräftar:
– Bilinredarna löser hela tiden nya specialbehov åt mig. Det märks tydligt att man har och göra med ett otroligt serviceinriktat gäng som verkligen älskar sitt jobb och får energi av att lösa andras problem.
När det gäller servicetänkandet minns Lisa speciellt en gång när hon fick problem inför en resa till Thailand.
– Dagen innan gick min ”travel scooter” sönder och jag ringde Bilinredarna. Jag fick komma direkt och redan efter några timmar hade de fixat den så att jag trots allt kunde resa.

Specialinredningar
Bilinredarna anpassar även servicefordon, där själva inredningen anpassas efter kundens verksamhet. Vanligtvis handlar det om olika typer av hantverkföretag, men uppdragsgivarna kan även komma från offentlig verksamhet.
– Vi har exempelvis byggt om ledningsbilar, kontrollbussar och utredningsfordon för Kustbevakningen, Räddningstjänsten och Polisen, berättar Lars-Åke.

Olika sorters tekniska uppdrag
Fordonselektriska tjänster är en annan del av Bilinredarnas verksamhet. Det kan handla om allt från installation av IT-utrustning och larm till avancerade lösningar för fjärrstyrning.
– Vi monterar dessutom andra tekniska lösningar som exempelvis dubbelkommandon och alkolås, summerar Lars-Åke Johansson som avslutning.


Kronoberg SNL 2011-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-5

Huvudtema: Kronoberg
I Kronoberg vill vi göra skillnad – på riktigt

En av våra största utmaningar är att hela tiden utveckla vår verksamhet och därmed förenkla livet för de vi är till för. Genom att samverka i såväl stort som smått, lokalt och globalt, regionalt och nationellt, lägger vi grunden till de konkreta framsteg vi gör. Framsteg som är frukten av långsiktiga satsningar och som i slutändan gör skillnad.

Back to top