SEB hjälper företagen att bli mer effektiva

SEB arbetar med företag i alla storlekar och erbjuder ett heltäckande sortiment av anpassningsbara lösningar inom bland annat betalningsflöden, riskgenomgång, kapitalförvaltning, affärer med utlandet och mycket annat.

På SEB´s kontor i Växjö arbetar 19 anställda plus åtta specialister som är knutna till andra avdelningar som till exempel SEB Tryggliv, Private Banking och Företagscenter.
Banken har en jämn fördelning av privatkunder och företagskunder.
– SEB strävar alltid mot att försöka göra det bästa för kunden. Att vi har nöjda kunder sprider sig alltmer i marknaden, vilket gör att vi går starkt framåt,
säger Johan Quick, företagschef på SEB i Växjö.

Årets Affärsbank
Efter Finansbarometerns utmärkelse som Årets Affärsbank 2010 fortsätter SEB att förfina erbjudandet gentemot företagskunder. SEB arbetar med hela kedjan från enmansföretag till de stora bolagen. Oavsett bransch, storlek och affärsmässiga mål kan SEB hjälpa företagen att bli mer effektiva i sina finans- och ekonomifrågor och därmed också skapa bättre lönsamhet och konkurrenskraft för framtiden.
I Kronobergs län har SEB kontor i Växjö, Älmhult och Ljungby, vilka har ansvaret för samtliga kunder inom länet.
– Med de tre kontoren som bas stöttar SEB sina kunder över hela länet oavsett om det gäller privata eller företagsrelaterade ärenden. Vi ser till att rätt kompetens finns på plats oavsett var i länet vår kund bedriver sin verksamhet, säger Johan Quick och fortsätter:
– Vi är mycket duktiga på att ta hand om rörelsedrivande företag inom bland annat tillverkningsindustrin, men håller även hög kompetens inom tjänstesektorn och fastigheter.
Kundnöjdheten hos företagen är bra och stigande.
– I den årliga kundundersökningen av Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har SEB gått uppåt sedan två år tillbaka och vi tillhör Topp Tre, säger Johan Quick.

Rådgivning
SEB fortsätter sin satsning på att bli ledande inom rådgivning – allt för att öka tillgängligheten både för privatpersoner och företagare. Rådgivningen kan handla om allt från små vardagsfrågor till stora framtidsplaner.
Under sommaren har SEB genomfört en rikstäckande kampanj, där man med gröna miljöbilar besökt företagskunder i syfte att bistå med skräddarsydd rådgivning. Satsningen är ett sätt att utmärka SEB som företagsbank med stort personligt engagemang. De flesta företag strävar efter nära kundrelationer. SEB tar steget längre och blir en partner för företag som vill trygga de finansiella frågorna på ett enkelt och effektivt sätt.
Som företagskund får man en personlig företagsrådgivare som går igenom den rådande ekonomiska situationen på företaget och ger förslag på åtgärder som förenklar och förbättrar för kundföretaget.

Ett bra koncept
– SEB är en stark bank som har ett kraftfullt koncept för sina kunder. Vår affärsmodell bygger på en nära relation med våra kunder och att vi alltid ska hålla vårt kundlöfte. Många tycker att det arbetssätt vi har är så en bank ska jobba. Vi utvecklar Internetbanken hela tiden och där försöker vi lyssna på kunderna och ta reda vad de tycker borde förändras, säger Johan Quick.
Johan har jobbat inom den finansiella sektorn sedan 1999 och är sedan våren 2010 företagsmarknadschef på SEB i Växjö.


Kronoberg SNL 2011-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-5

Huvudtema: Kronoberg
I Kronoberg vill vi göra skillnad – på riktigt

En av våra största utmaningar är att hela tiden utveckla vår verksamhet och därmed förenkla livet för de vi är till för. Genom att samverka i såväl stort som smått, lokalt och globalt, regionalt och nationellt, lägger vi grunden till de konkreta framsteg vi gör. Framsteg som är frukten av långsiktiga satsningar och som i slutändan gör skillnad.

Back to top