Förstklassiga upplevelser i Göteborgs stora arenor

Got Event, som ägs av Göteborgs stad, äger och driver arenorna Ullevi, Gamla Ullevi, Scandinavium och Valhallabadet.
Affärsidén är att erbjuda förstklassiga upplevelser, trygghet och hög servicenivå i moderna stora arenor.
Bolaget har 130 medarbetare och omsätter cirka 120 miljoner kronor årligen.

Ullevi stod klar 1958, Scandinavium slog upp portarna 1971 och Gamla Ullevi färdigställdes 2009. Valhallabadet invigdes 1956 och i de olika upprustningsprojekten har stora ansträngningar gjorts för att bevara en genuin 50-talsstil.
Gamla Ullevi ägs till 91 procent av Got Event och 9 procent av alliansklubbarna ÖIS, GAIS och IFK Göteborg.
– Gamla Ullevi invigdes den 5 april 2009 med en match mellan ÖIS och GAIS. Men arenan har anor från 1917 då här fanns en cykelvelodrom, berättar Jonas Georgsson, VD för Gamla Ullevi och affärsområdeschef för Ullevi.

På arenan finns även driftbolagets huvudkontor samt gym, hamburgerrestaurang, sportbar, restaurang och souvenirbutiker.
Gamla Ullevis uppdrag är att tillhandahålla en fotbollsarena för alliansklubbarna och att vara huvudarena för det svenska damlandslaget i fotboll. Här spelas också finalerna i Gothia Cup.
Gamla Ullevi går också att hyra för företagsevenemang. Här finns en förträfflig restaurang, där 3 600 julbord serverades förra året.
– Vår ambition är att vi ska vara Nordens trivsammaste och mest välbesökta fotbollsarena och att vi ska bidra till destinationen Göteborg, säger Jonas Georgsson.

Publikrekord
Gamla Ullevi har en publikkapacitet på 18 800 personer och Ullevi kan, efter en ombyggnad, ta in 75 000 personer vid konserter, vilket är störst i Norden.
Publikrekordet på Ullevi sattes den 8 juni 1985 då Bruce Springsteen & The E Street Band spelade. Drygt 64 000 såg den bejublade konserten. I samband med spelningen uppstod problem med vissa delar av läktaren och de stora rockkonserterna förlades under några år till Eriksberg på Hisingen.
Den 27 och 28 juli 2012 återvänder Bruce Springsteen till Ullevi och många förväntar sig att det gamla publikrekordet kommer att slås då arenan nu är ombyggd.
Det största idrottsevenemanget på Ullevi gick av stapeln den 14 september 1958 då Ingemar Johansson mötte Eddie Machen. 53 614 personer såg matchen.

Scandinavium
Scandinavium är en inomhusarena i Göteborg, som invigdes den 18 maj 1971 och byggdes ut 1991. Publikkapacitet är 12 044 personer vid sportevenemang och drygt 14 000 personer vid till exempel konserter. Ishockeylaget Västra Frölunda har Scandinavium som hemmaarena. Publikrekordet vid ishockey är 13 963 personer och publikrekordet för konserter sattes den 29 maj 1988 då Whitney Houston sjöng för 14 606 fans.

Melodifestivalens deltävlingar har arrangerats i Scandinavium flera gånger de senaste åren och dessutom stod Scandinavium som värd för Eurovision Song Contest 1985. Det största årligen återkommande evenemanget är Göteborg Horse Show.
– Vi har mycket god tillgänglighet, bra publikplatser och restauranger och evenemang som ofta håller högsta internationella klass, säger Patrik Fredriksson, försäljnings- och sponsorchef på Scandinavium.
För företag kan Scandinavium vara ett perfekt val att bjuda kunder på restaurangbesök eller ett evenemang. Eller varför inte bjuda personalen och därmed stärka teamkänslan.
– Vi har 44 loger med plats för 4-8 personer. 40 loger hyrs ut på årsbasis medan 4 hyrs ut per evenemang. Det går även att kombinera loger på Ullevi och då får man tillgång till upp till 150 evenemang på ett år, berättar Patrik Fredriksson.

Arena Restaurant & Bar
På plan 2 i Scandinavium ligger Arena Restaurant & Bar med plats för cirka 400 gäster. Här kan man njuta av en läcker måltid och ett glas öl eller vin i baren i samband med ett evenemang.
Restaurangen öppnades 1991 och har nu genomgått en stor upprustning.
– Vi öppnar alltid två timmar innan evenemanget börjar och det innebär att man är på plats och inte riskerar att missa matchen eller evenemanget, säger Thomas Berndtsson, restaurangchef på Arena Restaurant & Bar.
Restaurangen har fullständiga rättigheter och en mycket hög servicenivå.
– Gästernas närvaro styrs av evenemangets start, paus och avslutning och på grund av tidsramen är menyn begränsad till 2-rätters. 2-rättersmiddagen måste förbeställas medan rätter från à la carte-menyn inte behöver förbeställas, berättar Thomas Berndtsson.
Trots en begränsad meny är ändå ambitionen att alltid servera en måltid av högsta klass. Grunden för detta är att alltid använda de bästa råvaror som finns att tillgå.
Arena Restaurant & Bar sysselsätter två anställda på heltid och två säsongsanställda. Beroende på aktuellt evenemang har restaurang tillgång till ytterligare 50 personer.

Valhallabadet
– Hos oss får både kroppen och själen vård. Simning är den mest skonsamma träningsform som finns och man får inga belastningsskador. Till råga på allt är det ju roligt att simma, säger Kjell Rossing, affärsområdeschef på Valhallabadet.
Valhallabadet, som grundades 1956, har två uppdrag:
• Att tillhandahålla friskvård av hög kvalitet för invånarna i Göteborg och stadens gäster
• Att vara en tävlingsarena för simsporten i Göteborg med såväl nationella som internationella tävlingar
Anläggningen har totalt tio bassänger. En på 50 meter och en på 25 meter, en varmbassäng (34 grader), tre kallbassänger, två bubbelpooler och två små bassänger för barn.
På Valhallabadet bedrivs kontinuerligt simskola och gruppverksamheter med vattengympa. En annan form av aktivitet är Aqua Zumba, som närmast kan beskrivas som en form av vattendans. Denna verksamhet startades i oktober 2011 och har redan blivit omåttligt populär.
I ”huset” finns också två gym, frisör, bowlinghall, hudvård, fotvård, sportbutik och servering.
Säkerheten är hög i Valhallabadets bassänger.
– Vi var en av landets första simhallar som skaffade en hjärtstartare och alla i personalen är utbildade på att sköta den. Samtliga är också utbildade i livräddning, berättar Kjell Rossing.
Got Event, som driver Ullevi, Gamla Ullevi, Scandinavium och Valhallabadet, genomför mer än 200 evenemang varje år och drygt en miljon människor besöker årligen arenorna.


Utbildning SNL 2012-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2012-2

Huvudtema: Utbildning
Utbildningar med arbetsmarknadsrelevans skapar bättre villkor ...

Jämställdhets- och biträdande utbildningsminister Nyamko Sabuni understryker att det under en längre tid varit ett alltför stort fokus på teoretiska utbildningar inom vuxenutbildningen – ofta utan arbetsmarknadsrelevans ...

Back to top