Apica - en prestandapartner för svenska och internationella webbsajter

Apica tillhandahåller internetbaserade tjänster som utför avancerade lasttester och prestandaanalyser av affärskritiska webbapplikationer.
Målet är att hjälpa svenska och utländska företag att bli bättre på nätet, att optimera sina sajter och applikationer så att besöksupplevelsen blir så bra som möjligt. Eftersom webben numera är affärskritisk för de flesta företag så handlar det i slutändan om att öka lönsamheten.

Apica bildades 2005 av Sven Hammar, Niclas Tollgård och Johan Bengtsson.
– Vi ville starta ett bolag som kunde leverera nätprestanda och bli en prestandapartner för ledande svenska och internationella weebsajter, säger Sven Hammar, VD på Apica.

Affärsidén hos Apica är att utveckla och tillhanda produkter som testar, analyserar, övervakar och förbättrar webbprestanda hos företag, organisationer och myndigheter.
– Vi jobbar med att leverera webbprestanda och lasttestar applikationer så att de har rätt kapacitet, att de är stabila och inte går sönder, till exempel när man ska leverera en tidningssajt. Vi kollar så att den klarar av olika typer av topp-prestanda och att den har rätt antal servrar etc. Det är ungefär som en bilbesiktning fast över internet, berättar Sven Hammar.
Med Apicas tjänster kan kunderna snabbt och effektivt höja kvaliteten, tillgängligheten och prestandan på hemsidor med tillhörande applikationer och servermiljöer.
– Vi vänder oss mot alla som har affärskritiska webbsajter och det är många. Våra främsta kundgrupper är myndigheter, resebolag och spelbolag. Den största är media. För dagstidningar och TV betyder internet mycket, säger Sven Hammar.
Bland kunder kan nämnas Apoteket, SF-Bio, SMHI, DN, Expressen, Ving, PWC, Försäkringskassan, Skatteverket och Auriga.

Rätt prestanda och kvalitet
– Med dagens aktiva internetanvändning är det viktigt att releasa sajter med rätt prestanda och rätt kvalitet. Vi testar sajterna syntetiskt, d.v.s. med hjälp av konstgjorda användare från utsidan, som man kan köra mot ett system i produktion för att prova hur det funkar innan de verkliga användarna kommer in på det, säger Sven Hammar.
– Den andra aspekten som vi har är att vi mäter svarstiderna när systemet väl är live så att beställaren eller ägaren kan få en oberoende part som mäter till exempel applikationer och svarstider. Vi stimulerar användaren från olika punkter både i Sverige och runt om i världen så vi kan se hur lång tid det tar för användaren att komma åt till exempel Dagens Nyheter från Stockholm eller London.

Stark utveckling
– När vi började 2005 var det här med webbprestanda inte speciellt stort, men det har utvecklats mycket de senaste åren. Nu, 2012, vill man vara snabb och aktiv på nätet, säger Sven Hammar.
Många ledande aktörer tror på Apicas affärsidé och har ett stort förtroende för företagsledningen. Sedan 2007 har KTH Chalmers, ALMI Invest och Industrifonden investerat i Apica. ALMI Invest har hittills satsat sju miljoner kronor i företaget. Det senaste kapitaltillskottet ska bland annat användas för att skynda på företagets internationella expansion och för att förstärka bolagets ställning på den
svenska marknaden.

Efterfrågan ökar
I takt med att internetanvändarna blir fler stiger efterfrågan på Apicas tjänster. Ett resebolag som Thomas Cook Northern Europe, med varumärken som Ving, säljer allt fler resor över nätet. För dem är det av yttersta vikt att deras sajt och dess applikationer fungerar felfritt.
När det gäller nyhetsmedier på webben är konkurrensen om besökarnas gunst knivskarp. Att hålla hög journalistisk kvalitet räcker inte, sajten måste även vara stabil och snabb. Något som Apica ser till att uppfylla för Expressen.se, som numera är en av Sveriges tio mest besökta sajter.

2012 – ett genombrottsår
Apica har idag cirka 30 anställda i Sverige och tolv utomlands. Internationellt har företaget verksamhet i USA och England och utveckling i Tjeckien och Indien.
Omsättningen har ökat starkt de senaste åren och var 2011 cirka 25 miljoner kronor.
– Många bolag flyttar sin IT-verksamhet till olika måltjänster. När man gör flytten är det väldigt intressant att göra prestandatester så att man ser att det fungerar och det är en positiv tillväxtfaktor för oss. Vår vision är att dubblera vår verksamhet i Sverige och expandera på allvar i USA och England. Vi vill gå vidare till att bli en världsledande aktör - och vi är på god väg. 2012 ska bli vårt genombrottsår på en internationell arena, avslutar Sven Hammar.


Utbildning SNL 2012-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2012-2

Huvudtema: Utbildning
Utbildningar med arbetsmarknadsrelevans skapar bättre villkor ...

Jämställdhets- och biträdande utbildningsminister Nyamko Sabuni understryker att det under en längre tid varit ett alltför stort fokus på teoretiska utbildningar inom vuxenutbildningen – ofta utan arbetsmarknadsrelevans ...

Back to top