Husvagnar med hög kvalitet från Kristinehamn

Cabby Caravan i Kristinhamn erbjuder husvagnar med funktionell design och det bästa inomhusklimatet.
– Våra vagnar klarar av ett året runt-klimat i Norden ner till – 35° utan problem. I och med att de är så välisolerade är de även svala under sommaren, säger Hans Lindh, VD på Cabby Caravan.

Cabby Caravan startades 1964 av Tore Nilsson och ägs idag av ett litet värmländskt investmentbolag.
Inriktningen för företaget är att utveckla, konstruera, tillverka och montera husvagnar för nordiskt klimat.
– Vi har allt här i Kristinehamn; snickeri, montering, utveckling och försäljning. Våra husvagnar är extremt välisolerade, tunga och relativt dyra. All isolering och hög kvalitet kostar. Våra vagnar är för folk som vet vad de vill ha och inte primärt för förstagångsköpare. Cirka 94 procent av våra kunder har redan en husvagn, berättar Hans Lindh.
Med en Cabby husvagn får man en oslagbar isolering, vattenburen golvvärme och väl anpassade funktioner. Dessutom ingår en praktisk pentrydel, dusch och toalett, bekväma sittgrupper och gott om plats för förvaring.
Cabby Caravan har 55 återförsäljare och den huvudsakliga marknaden finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har även en viss försäljning i Österrike, Schweiz, Holland och Belgien med återförsäljare i respektive land.

Köptes 2008
Cabby Caravan köptes av Hans Lindh, Sven Valheim och Leif Brodén 2008.
– Då vi köpte företaget hade det dåvarande moderbolaget i Holland gått i konkurs och konkursförvaltaren lade ut dotterbolaget till försäljning. Samtidigt kom finansoron och marknaden gick ned med 30 procent, men nu har marknaderna stabiliserat sig. Vi tar marknadsandelar och har växt en aning. Större delen av tiden har gått åt till att få tillbaka förtroendet för varumärket och skaffa fler och nya återförsäljare, berättar Hans Lindh.
Cabby Caravan har lagt en femåring strategiplan som också innehåller nya produkter.
– Tanken är att vi ska ha en rejäl volymtillväxt och det innebär att vi måste ha fler plattformar att stå på. Vi är relativt smala idag och håller nu på att bredda produktsortimentet, säger Hans Lindh.
Cabby Caravan har cirka 85 anställda och omsätter cirka 200 miljoner kronor.


Värmland SNL 2012-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2012-2

Huvudtema: Värmland
Värmlandsmodellen – en framgång för länet

Den starka värmländska basindustrin – som många trodde skulle försvinna helt - är grunden för framgångar i och för länet de senaste åren. I Värmland har vi bestämt oss för vad vi är bäst på, och arbetar för att utveckla det. Vi ska bli det moderna, innovativa länet och vi når dit genom bra samarbete ...

Back to top