Logoform hjälper kunder att exponera varumärken

Logoform i Årjäng har stor erfarenhet av skylttillverkning och i synnerhet screentryck och vakuumformning.
Företaget tillverkar framför allt tredimensionella symboler och logotyper till många kända varumärken.

Logoform bildades 2006, men har rötter i belysnings- och skyltbranschen sedan 1970- och 80-talen. Företaget har varit en del av Nokalux, Colorlux och Elektrovakuum innan avknoppningen.
Logoform hjälper kunder att exponera varumärken och visionen är att vinna kunders förtroende och att vara en partner och problemlösare, gärna tillsammans med designers och andra idéskapare.
– Vi använder oss av två huvudtekniker, screentryck och vakuumformning. Om man slår ihop dem så får man färgglada, formade logotyper för till exempel Scania, Pressbyrån, OKQ8, Preem och Systembolaget, berättar Hugo Lövang, VD på Logoform.
Screentryck och vakuumformning är i sig inget unikt. Det är kombinationen av teknikerna som gör det möjligt att sätta färg på formerna.

Serieproduktion
Tekniken som Logoform använder är lämplig för serieproduktion och skyltarna riktar sig inte i första hand till små firmor med ett fåtal butiker.
– Det kan bli ganska kostsamt eftersom det är ett formverktyg i grunden, men när vi gör många så är det väldigt prisvärt, säger Hugo Lövang.
Logoform klarar tryck på 2x4,5 meter och i vakuumformning kan man hantera storlekar på 2x3 meter.
Historiskt har det passerat många kända varumärken genom Logoforms portar. Det är därför ganska enkelt att visa på referensobjekt. Det räcker med att ställa sig i en urbaniserad miljö och se sig omkring.

Skräddarsydda lösningar
– En fördel med oss är att vi har en stor kundanpassning och kan skräddarsy lösningar till kunderna. När det fungerar som bäst så sitter vi i en trepartssituation. Vi är en part, designern eller reklambyrån är en annan och slutkunden är den tredje parten. När vi syr ihop något tillsammans så lyckas vi bäst, menar Hugo Lövang.
Logoform förfogar över lokalyta på 1 040 kvadratmeter och sysselsätter åtta anställda. Omsättningen ligger på 8-10 miljoner kronor.
Att Hugo Lövang hamnade i skyltbranschen var mer eller mindre en slump.
– Jag var på väg att bli litteraturvetare och kunde idag ha varit antingen bonde eller trubadur. Men 1986 sökte jag jobb och bläddrade i Gula Sidorna och hamnade på bokstaven N som i Nokalux. Och på den vägen är det.


Värmland SNL 2012-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2012-2

Huvudtema: Värmland
Värmlandsmodellen – en framgång för länet

Den starka värmländska basindustrin – som många trodde skulle försvinna helt - är grunden för framgångar i och för länet de senaste åren. I Värmland har vi bestämt oss för vad vi är bäst på, och arbetar för att utveckla det. Vi ska bli det moderna, innovativa länet och vi når dit genom bra samarbete ...

Back to top