Ett Mecca för naturälskande turister

I Småland finns det plats för många gäster och de flesta kommer hit på semester för att uppleva naturen. Här finns allt man kan önska när det gäller skogar, ängar, hagar och glittrande sjöar. Många vandrar och cyklar gärna.
– Mycket av bilden av Sverige hittar man i Småland tack vare Astrid Lindgrens beskrivningar av skogar, sjöar och röda stugor, säger Lena Larsson, VD på Smålands Turism AB.

Smålands Turism har funnits i olika organisationsformer sedan 1979 och sedan år 2000 verkar företaget i nuvarande bolagsform. Jönköpings läns kommuner och landsting står som ägare till Smålands Turism.
Affärsidén som styr arbetet i vardagen lyder:
”Smålands Turism AB erbjuder hög kompetens och samordning inom turistområdet samt utvecklar plattformar för marknadsföring och samverkan och stärker därmed regionens turistiska konkurrensförmåga, som generar lönsam tillväxt i regionen och dess företag”.
Smålands Turism AB har sitt säte i Jönköping under VD Lena Larssons ledning.
– Vi ska i första hand jobba med marknadsföring och kommunikation av besöksnäringen i Jönköpings län och Småland. Dessutom jobbar vi med affärs- och produktutveckling tillsammans med kommunerna för att få fram fler reseanledningar till våra besökare. Vi försöker hitta spännande innehåll under årets alla tolv månader, säger Lena Larsson.

Ett rikt näringsliv
– Vi har mycket att erbjuda till privatgäster, men även till affärsresenärer. Vi har ett rikt näringsliv och inte minst Elmia, som förser våra hotell, restauranger och besöksmål med gäster, som kanske i första hand ska göra affärer. Sedan har vi mycket familjeerbjudanden med till exempel Astrid Lindgrens Värld, gröna Visingsö och Gränna med polkagrisar, ballonger och annat för barn. Och High Chaparall, inte att förglömma, som drar till sig 250.000-280.000 besökare varje år, berättar Lena Larsson.
Om man jämför med många andra näringar så är turistnäringen både sysselsättningsintensiv och genererar pengar tillbaka till kommun- och regionkassan med hjälp av skatteintäkter.
Lena Larsson:
– Det är också en näring där jobben inte flyttar på sig utan man både producerar och konsumerar på plats. Turistnäringen skapar också många arbetstillfällen för både ungdomar och kvinnor, som speciellt på landsbygden har svårt att hitta någon inkomstkälla.

Satsning på tyska marknaden
Sedan fem-sex år tillbaka har Smålands Turism byggt upp en helt ny marknad för målgrupper från Tyskland som flygs in till Jönköping Airport.
– Vi har ett starkt samarbete med tyska researrangörer, som förser oss med helt nya tyska gäster, som har rest mycket men inte varit i Sverige tidigare. De tyska researrangörerna investerar stora pengar på att skapa produkter och sälja dem på den tyska marknaden.
Lena Larsson har varit VD på Smålands Turism AB sedan bolaget bildades år 2000. Hon har tidigare arbetat som produkt- och marknadschef inom resebranschen, men då med fokus på resor till andra länder och tidigare även som lokal turistchef i Småland.


Life Science/Sjukvård SNL 2012-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2012-4

Huvudtema: Life Science/Sjukvård
Göran Hägglund sammanfattar socialdepartementets arbete för en mer personcentrerad vård

Socialminister Göran Hägglund vill satsa mer på forskning för att skapa en långsiktigt bättre sjukvård, bl.a. med tillgång till nya innovativa behandlingsmetoder och ny teknologi.

Back to top