Windsurfingföretag har satt Varamobaden och Motala på världskartan

Vi minns det glada 80-talet som windsurfingens era. Sporten utvecklades snabbt till en hel livsstil och det var många som hade en surfbräda fastsurrad på biltaket – i vissa fall kanske den var mer som del av en image än som ett sporttillbehör. Tre decennier senare börjar sporten växa fram igen, idag som en inspirerande och social aktivitet för hela familjen. Entreprenören Joachim Larsson har byggt upp en kreativ och lönsam verksamhet kring windsurfing med Varamobaden i Motala som utgångspunkt.

Joachims företag Kona Windsurfing AB har två huvudspår, dels försäljning av surfbrädor och andra tillberhör via konaone.com, och dels erbjuds surfingskola för alla åldrar. Kona ONE är namnet på surfbrädan som marknadsförs, det är samma bräda för alla, oavsett vilken nivå man befinner sig på. Riggen anpassas efter vikt.
– Min ambition var redan från början att göra windsurfing mer lättillgängligt. Att ha samma bräda för alla är en del av det, samtidigt som jag vill göra sporten mer känd bland allmänheten. Faktum är att windsurfing växer snabbast i Sverige av alla länder världen över just nu, det är en spännande utveckling av en sport som mer eller mindre varit i dvala sedan 1980-talet. Idag talar vi om en familjesport som bygger på ett koncept som fungerar för alla, säger Joachim Larsson.

Community för surfing i Varamobaden
Windsurfing har tidigare förknippats med extrema sporter och framförallt med höga kostnader. Det är en helt missvisande bild. Med Kona ONE behöver man inte ha olika typer av utrustning anpassade för olika vindlägen, och man behöver aldrig byta bräda eftersom en passar alla.
– Vi har tagit med oss erfarenheten från de senaste 30 åren och finslipat dagens windsurfing till en gemytlig familjeaktivitet, menar Joachim, som gör en liknelse med skidåkning:
– De stora skidorterna har en hel del aktiviteter runt själva skidåkningen för att skapa en attraktiv miljö för hela familjen. Vi vill bygga upp en liknande infrastruktur här kring Varamobaden och har därför startat surfskola. Vi vill helt enkelt skapa bästa tänkbara förutsättningar för att man ska kunna utöva sin sport, och samtidigt ha ett gott socialt umgänge. Mitt långsiktiga perspektiv bygger på att surfing är en social företeelse, vi bygger upp en Community för likasinnade här i Varamobaden.

Sporten – och Motala – växer i folks hjärtan
Windsurfing är fortfarande i allra högsta grad fråga om livsstil. Men det involverar hela familjen. Sporten har börjat växa i folks hjärtan, det handlar enligt Joachim Larsson inte om att sälja häftiga produkter utan om att erbjuda möjligheter till ett aktivt och hälsosamt liv. Han avslutar här med:
– Mycket handlar om att kunna bygga attraktiva evenemang kring sporten, vilket vi också gör. Vi hade världsmästerskap i windsurfing här i Motala för tre år sedan, vi har verkligen skapat något unikt här. Det finns som följd stora tillväxtmöjligheter för andra företag här i Motala, som blivit en evenemangsstad av klass och rang.


Östergötland SNL 2012-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2012-4

Huvudtema: Östergötland
Östergötland – ett vinnande län

Hänger Östergötland med i den globala ekonomin – har vi förutsättningarna och konkurrenskraften? Finns framtidstron bland företagen i en tid där osäkerheten är ovanligt stor och europrojektet darrar?

Back to top