Nordic Waterproofing gör sin största investering någonsin i Höganäs

Nordic Waterproofing utvecklar och tillverkar högkvalitativa tätskikt speciellt anpassade för vårt nordiska klimat. Väletablerade varumärken som Trebolit och Mataki är samlade under samma paraply, detta gör Nordic Waterproofing till en av Nordens främsta leverantörer av tätskikt. Produkten, som i folkmun brukar kallas takpapp, har utvecklats av företag med sekellång erfarenhet – Trebolit etablerades 1894 och Mataki 1904. Det är med andra ord på en mycket välförankrad grund som man fortsätter att utveckla framtidens takpapp, en produkt i tiden med fokus på både miljö, hållbarhet och ekonomi.

Nordic Waterproofing har fem tillverkningsenheter varav en ligger i Höganäs i nordvästra Skåne. Här arbetar ett 70-tal personer med att utveckla och tillverka morgondagens smarta taklösningar baserade på ett gediget kunskapsarv från den svenska takindustrin. Takpapp är i grunden en svensk uppfinning som snabbt uppmärksammades i övriga Norden och Europa. Idag används takpapp över hela världen och på många olika typer av byggnader då modern takpapp är en av marknadens mest flexibla och lättmonterade lösningar.

Intressant etableringsregion
Hela Öresundsregionen är en intressant region för Nordic Waterproofing, som trots lågkonjunkturen har lyckats skapa en god tillväxt i företaget.
– Jag ser stora likheter med Gnosjöregionen här i vår region, säger VD Mats Lindborg, som själv kommer från Värnamo. Det finns en sammanhållning och en speciell anda här i regionen som företagen tillsammans värnar om. En klar fördel med att vi finns etablerade just här är att det finns tillgång till kompetent arbetskraft och en väletablerad kompetens inom vår industri.
Bredden i produktens applikationsområde är en annan framgångsfaktor.
– Takpapp används både i ny- och ombyggnationer samt vid renoveringar. Vi har därför en relativt jämn efterfrågan på produkten oavsett konjunktur. Naturligtvis känner även vi av nedgången inom byggbranschen med färre nybyggnadsprojekt, men samtidigt ser vi positivt på framtiden eftersom vi tror på en uppgång redan nu till hösten. Vi är väl medvetna om vikten av att hushålla med resurser och anpassa oss efter rådande marknadsläge.

Största investeringen någonsin
För att stå väl rustade när konjunkturen vänder gör Nordic Waterproofing sin största investering någonsin i Höganäs. Mats Lindborg berättar:
– Vi investerar 20 miljoner kronor i en förbättrad produktions- och logistikanläggning. Vi får en mer automatiserad produktionslinje och nu till sommaren ska anläggningen stå driftklar. Satsningen innebär en förbättrad arbetsmiljö för våra anställda med högre säkerhet och vi säkerställer också vår produktion från bra till bättre. Vår bransch är känd för att vara hårt konkurrensutsatt och därför måste vi ständigt ligga steget före för att även i fortsättningen vara förstavalet för våra kunder.
Som en del av tillväxtambitionen har Nordic Waterproofing förvärvat två företag under 2012, ett i Norge och ett i Belgien. Det är framförallt förvärvet i Norge som trissat upp produktionen i Höganäs, i Belgien finns en egen produktionsenhet.

Nya kärnvärden
Mats Lindborg har varit verksam inom branschen länge och har tidigare varit delaktig i att bygga upp företag i Gnosjöregionen. Han har framförallt fört med sig ett särpräglat entreprenörstänkande till Nordic Waterproofing och drivit utvecklingen av nya kärnvärden för företaget.
– Våra kärnvärden har utarbetats av hela ledningsgruppen och bygger på Ansvar, Engagemang och Glädje. Vi är här för att vi vill och vi känner ansvar för att utveckla professionella tätskiktslösningar på tak.

Energi & Miljö SNL 2013-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-3

Huvudtema: Energi & Miljö
Går det att tjäna pengar på hållbarhet?

Överallt kan vi läsa omplaner för hållbart stadsplaneringsarbete. Visionen om det klimatneutrala boendet är på väg att realiseras i full skala. Långenergihus, passivhus, till och energiproducerande plushus finns på flera ställen i landet ...

Back to top