Matakademin som vill förmedla kunskap om matkultur från Medelhavet

För att förmedla kunskap och inspiration kring maten från Medelhavsländerna har matakademin Accademia Di Luca bildats av familjeföretaget Di Luca & Di Luca, som bland annat står bakom varumärkena Zeta och Delizie.
– Företaget har jobbat med att sprida kunskap och matinspiration ända sedan starten 1971. Men nu ville ägarna ha en egen funktion inom företaget för att säkra kunskapen över tiden med att erbjuda utbildningar, säger Måns Falk, som har fått uppdraget att utveckla och driva akademin.

I oktober 2012 gick startskottet för Accademia Di Luca då man började erbjuda utbildningar till butikschefer, avdelningsansvariga, personal och inköpare inom handeln, men även mot konsumenter och internt mot den egna säljkåren och den egna personalen. Det är kunskap om råvaror, smaker, kvaliteter och tillvägagångssätt som företagets grundare Fernando Di Luca med familj har samlat i över 40 år.
Accademia Di Luca kommer att erbjuda produktutbildningar, matlagningsevent, kurser, föreläsningar, receptutveckling och studieresor.
– Jag har varit ute och utbildat i butiker i samarbete med matinspiratörer från vårt säljbolag . Vi har lunchdemonstrationer, vilket innebär att vi dukar upp vårt sortiment i butikernas lunchrum som personalen får ta del av. Vi berättar om produkternas ursprung och hur man använder dem, berättar Måns Falk.

Olivolje- och vinägerskola
Akademin erbjuder även bland annat olivoljeskola och vinägerskola och parmesanostskola.
– Vi kan till exempel jämföra fyra olika sorters olivolja i olika priskategorier. När det gäller parmesanost jämför vi lagringstiderna och ser hur det påverkar smaker och användningsområden. Tanken är att butikspersonalen ska förmedla den här kunskapen till sina kunder, säger Måns Falk och fortsätter:
– Våra utbildningar har varit väldigt uppskattade. Butikscheferna har varit nöjda och personalen är intresserad av att utvecklas och lära sig mer om det de jobbar med, säger Måns Falk.

Samarbete med restaurangskola
Accademia Di Luca och Måns Falk har fått en förfrågan från
Sigtuna kommun om att inleda ett samarbete med Sigtuna restaurangskola.
– De har ambitionen att bli Sveriges bästa restaurangskola och vi ska bidra med kunskap om Medelhavsköket och bland annat ha produktutbildning. Genom stipendier kan elever även följa med oss till Italien för att se hur till exempel olivoljeproduktion går till. Detta är ett samarbete som vi är mycket stolta över, säger Måns Falk.

Fina utmärkelser
Fernando Di Luca har fått stor uppmärksamhet för sitt engagemang att sprida kunskap om mat från Medelhavet och främst Italien, som är hans hemland. I början av april fick han en Näringslivsmedaljen från det Kungliga Patriotiska Sällskapet för ett framstående entreprenörskap. Fernando har också fått medalj av Italiens president som den italienska ambassadören i Stockholm delade ut. Anledningen var att han sprider italiensk matkultur till det svenska folket och därmed skapar en god relation mellan Sverige och Italien.
– Styrkan hos Di Luca & Di Luca är kunskapen och engagemanget. Fernando har växt upp med den här maten och vill gärna implementera den på den svenska marknaden. Och det har han ju lyckats bra med, konstaterar Måns Falk.
Fernando är fortfarande väldigt engagerad även om det är hans tre barn som driver företaget idag.
Måns Falk är i grunden restaurangkock. Innan han anlitades för att jobba med Accademia Di Luca arbetade han som matredaktör på Icakuriren i tio år.

Energi & Miljö SNL 2013-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-3

Huvudtema: Energi & Miljö
Går det att tjäna pengar på hållbarhet?

Överallt kan vi läsa omplaner för hållbart stadsplaneringsarbete. Visionen om det klimatneutrala boendet är på väg att realiseras i full skala. Långenergihus, passivhus, till och energiproducerande plushus finns på flera ställen i landet ...

Back to top