Eskilstunas ledande revisions- och konsultföretag värnar om småföretagarens tillväxt

PwC har lyckats skapa nytänkande kring hantering av traditionella ekonomitjänster och sprider ett tydligt budskap: Företagare ska få företaga. Med hjälp av en för många små- och medelstora företag igenkännande reklamkampanj har PwC nylanserat affärsområdet Business Service.

Kommer det som en överraskning att världens största revisionsbyrå värnar om tillväxt hos de allra minsta lokala företagen? Inte om man är kund hos PwC. Då känner man nämligen till att PwC har en unik förmåga att kombinera det stora företagets styrkor med lokal förankring där man ser till varje enskild kunds styrkor och behov.
– Den lokala prägeln blir extra tydlig i en mindre stad som Eskilstuna, som domineras av små- till medelstora företag, kommenterar Henrik Bergquist, auktoriserad revisor och kontorschef i Eskilstuna.
PwC är mer än revision. För att stötta tillväxtbenägna företag erbjuder PwC allt ifrån skatte- och affärsrådgivning till löpande redovisningstjänster.

Nystart för effektiv ekonomiadministration
Redovisning och ekonomiservice utgör stommen i Business Service, ett växande affärsområde som uppmärksammats landet över efter den lyckosamma reklamkampanjen i fjol. I kampanjen får vi möta bagaren som tycks ha glömt bort varför han startat ett bageri från början. Tyngd av ekonomiarbete brottas han istället med kvitton som torkas i ugnen som är avsedd för att grädda helt andra godsaker.
– På PwC anser vi att företagare ska fokusera på sin kärnverksamhet och göra det de är bra på. Våra kunder får helt enkelt mer tid över till att utveckla sin verksamhet, samtidigt som vi levererar kostnadseffektiva tjänster och bra beslutsunderlag, konstaterar Jonas Klintbom, auktoriserad redovisningskonsult och kontorsansvarig för Business Service i Eskilstuna.
Genom den interaktiva affärsplattformen MyBusiness, som även finns som mobilapp, får kunden en klar överblick över sin ekonomi – när som helst, var som helst. Den stora fördelen är att PwC och kunden arbetar i samma system, vilket förebygger dubbeljobb och därmed dubbla kostnader för samma moment.
– Vi ser hur långt kunden kommit i sin redovisning och vilka moment hon valt att sköta själv. Det är ett mycket effektivt sätt att arbeta på, framförallt för kunden, men även för oss. En faktura hanteras en gång istället för att flyttas runt i olika pärmar för att hanteras senare, exemplifierar Jonas Klintbom.

Verktyg för ökad lönsamhet
MyBusiness är på så vis ett verktyg för ökad lönsamhet. Internetverktyg för bokföring och ekonomiarbete är i sig inte unika, men MyBusiness som koncept med allt samlat på ett ställe är unikt för PwC. Det är inte minst ett koncept som passar dagens företag, stora som små.
MyBusiness är utvecklat för att integreras med de tekniska verktyg som används idag och fungerar med både smartphones och surfplattor.
– Att välja oss som partner i redovisningsarbetet är att välja trygghet och enkelhet med kvalitetssäkrade leveranser. Vi ger feedback under arbetets gång. På så vis fungerar vi som ett bollplank och en naturlig samtalspartner med kunskap som bidrar till tillväxt för våra kunder, berättar Henrik Bergquist.

Redo för tillväxt
Både Henrik Bergquist och Jonas Klintbom ser en stor potential i Eskilstuna, en stad med särpräglande stor andel småföretag.
– Vi ska bli mer offensiva och arbeta ännu närmare våra kunder än tidigare. Vi har nyrekryterat under 2013 och växlat upp vår organisation – vi är redo för en växande marknad här i Eskilstuna, säger de avslutningsvis.


Utbildning/Forskning/Samverkan SNL 2014-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-2

Huvudtema: Utbildning/Forskning/Samverkan
En inspirationsresa

I det här numret av Näringsliv bjuder vi på en spännande blandning av olika teman. Det kan liknas vid en inspirationsresa med inslag från flera olika regioner, från norr till söder och från akademin till tillverkningsindustrin som exempel ...

Back to top