Actavis unika strategi är fortsatt framgångsrik

Hösten 2007 tog Actavis den svenska marknaden med storm i samband med lanseringen av en helt ny typ av munvårdsmedel. Flux fluorskölj kom med sin höga fluorhalt, goda smak och snygga design som ett efterlängtat svar på både konsumenters och tandläkares önskemål. Varumärkeschef Sanna Hedman berättar att Actavis gjorde ett medvetet val när Flux lanserades enbart sju månader efter att idén kläckts, ett val med fokus på marknadens efterfrågan kombinerat med snabb utveckling.

Actavis har både generiska- och originalläkemedel samt en OTC portfölj där även kosmetiska produkter ingår. Idag präglas OTC-utvecklingen inom Actavis av en stark strävan efter snabba och effektiva lanseringar av produkter som marknaden vill ha. Utvecklingsprocessen från idé till produkt på hyllan hos Actavis är snäv jämfört med tidsramen inom läkemedelsindustrin generellt. För till exempel Flux var denna process ungefär sju månader.
– Den snabba utvecklingen är möjlig tack vare ett företagsklimat där alla idéer är viktiga och där det finns utrymme för att utveckla nya spår. Jag tror framförallt att det inspirerar och motiverar våra medarbetare, som har stort inflytande i företagets fortsatta utveckling, förklarar Sanna Hedman, som arbetar med affärsområdet tand- och munvård.

En unik strategi
Actavis har en för branschen unik strategi och förmågan att agera snabbt har underlättat många lanseringar under årens lopp. En av de senaste i Sverige är den lyckosamma lanseringen av iWhite, en revolutionerande produkt för ett vitare leende. Produkten är den första och hittills enda i sin kategori som landets apotek valt att ta in i sitt sortiment.
– iWhite fungerar precis tvärtom mot en vanlig tandblekning. Istället för att bleka tänderna skapar iWhite en yta på emaljen som gör att tänderna ser vitare ut. Dessutom stärks emaljen, vilket gör att iWhite med fördel kan rekommenderas till en mycket stor målgrupp inklusive de som har en tunn emalj, berättar Sanna Hedman.
Flux har under åren utvecklats till en hel produktfamilj som kontinuerligt uppdateras med nya tillskott av produkter som efterfrågas på marknaden. Flux i Sverige är marknadsledare trots att den enbart säljs via apoteken.

Actavis-kulturen
Actavis står idag för starka varumärken inom allt ifrån tand- och munvård till hudvård, kosttillskott och smärtlindring. Företaget är ett av världens största generika företag och ett av de snabbast växande läkemedelsföretagen i Norden.
– Att vi redan från början satsat på att vara närvarande och tillgängliga, med en strategi som bygger på att vi lyssnar av marknadens behov och tar vara på nya idéer, har gjort oss mycket framgångsrika. Det har också skapat en genomgående hög medarbetardelaktighet i hela företaget. Det är oerhört viktigt att vi kan bibehålla det goda företagsklimat som vi byggt upp nu när vi expanderar, säger Sanna Hedman.
Actavis ska anställa mellan 20 – 25 personer i år inom de flesta kompetensområden. Sanna Hedman poängterar att man söker medarbetare som är prestigelösa och som kan vara med och vidareutveckla det hon kallar för den unika Actavis-kulturen.
– När jag började här för åtta år sedan var vi knappt tio anställda. Idag är vi över 80 personer, samtliga är engagerade och drivande i företagets fortsatta utveckling. Jag tror att det är engagemanget som skiljer oss från mängden.
Det var ett stort engagemang för marknadens behov som möjliggjorde succén med Flux. Actavis fortsätter nu under samma flagg och ser fram emot fler lyckosamma lanseringar.


Utbildning/Forskning/Samverkan SNL 2014-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-2

Huvudtema: Utbildning/Forskning/Samverkan
En inspirationsresa

I det här numret av Näringsliv bjuder vi på en spännande blandning av olika teman. Det kan liknas vid en inspirationsresa med inslag från flera olika regioner, från norr till söder och från akademin till tillverkningsindustrin som exempel ...

Back to top