Korvbrödsbagarn förblir förstahandsval tack vare fortsatt förnyelse

Under snart 60 år har Lantmännen Unibakes specialbageri i Örebro levererat högkvalitativa korvbröd under varumärket Korvbrödsbagarn till både konsument- och restaurangmarknaden i Sverige. Sedan 1970-talet levereras även de flesta hamburgerbröd som köps i vårt land av samma anläggning. Faktum är att merparten av de korv- och hamburgermål som säljs på snabbmatsställen och i hamburgerrestauranger landet över serveras med bröd från Korvbrödsbagarn.

En korv med bröd är nog vår mest omtyckta snabbmat och den har en lång historia såväl i Sverige som i många andra europeiska länder. Tack vare ett par uppfinningsrika bagare i Örebro kan vi idag njuta av en traditionell snabbmåltid oavsett var vi befinner oss i landet.

Lyckosamma lanseringar
Korvbrödsbagarn är ett mycket uppskattat och vida känt varumärke som många förknippar med sommarens grillpartyn, lyckade barnkalas och spännande utflykter.
Lantmännen Unibake har med hög tillgänglighet och stark innovationskraft lyckats etablera Korvbrödsbagarn som förstahandsval från norr till söder, och dessutom utanför landets gränser med betydande marknadsandelar över hela norra Europa. Förnyelse och produktutveckling har varit och är fortfarande avgörande för varumärkets framgångar.
– Det är oerhört glädjande att våra lanseringar har varit så lyckosamma. Under de senaste fem åren har vi arbetat mycket målmedvetet och lanserat både nya premiumprodukter och hälsosamma alternativ med nyckelhålsmärkta bröd, berättar Jonas Lindell, vd på Lantmännen Unibake.
Med nya produkter hittar Lantmännen Unibake och varumärket Korvbrödsbagarn nya målgrupper. Samtidigt ökar konkurrensen, framförallt från aktörer utanför Sverige.
– Livsmedelsbranschen är generellt mycket konkurrensutsatt. Därför måste vi ständigt ligga steget före och verkligen satsa på fortsatt produktutveckling. Vi har lyckats mycket bra hittills, men det betyder inte att vi stannar upp och lutar oss tillbaka nu – snarare tvärtom, fortsätter Jonas Lindell.

Från jord till bord
Lantmännen tar ansvar från jord till bord, vilket illustreras av koncernens logga med den lilla gröna grodden. Lantmännen tog bland annat stolt emot fjolårets pris för Årets mest hållbara företag i Sverige. Trots att det sker en präglande utflyttning av svensk livsmedelsindustri till andra länder fortsätter Lantmännen att satsa på utveckling lokalt och regionalt i vårt land.
– Lantmännen ägs av svenska spannmålsbönder och det präglar vår verksamhet varje dag. För oss är det också viktigt att bevara den starka livsmedelstradition vi har här i regionen, säger Jonas Lindell.
Förutom specialbageriet för korv- och hamburgerbröd har Lantmännen Unibake en anläggning för framställning av kaffebröd i Örebro. Tillsammans producerar de båda bagerierna högkvalitativa bageriprodukter i regionen. Lantmännen Unibake har dessutom ytterligare ett bageri i Sverige, närmare bestämt i Mantorp där man fokuserar på det växande segmentet bake-off.

Lantmännen Unibake
Korvbrödsbagarn är ett av många framgångsrika varumärken inom Lantmännenkoncernen. Precis som Schulstad, Hatting och Pastridor tillhör Korvbrödsbagarn Lantmännen Unibake, ett av Europas största bageriföretag. Företagets anläggning i Örebro är dessutom ett av Europas största specialbagerier för korv- och hamburgerbröd med produktion av ungefär två miljoner bröd per dygn.


Örebro SNL 2014-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-3

Huvudtema: Örebro
Örebro län blir starkare som ny enad region

Örebro län står inför många nya möjligheter – och utmaningar, i samband med en fortsatt kraftig tillväxt i hela regionen. Tillsammans står Örebro läns landsting och Örebro universitet väl rustade att möta såväl dagens som morgondagens krav på god sjukvård samt forskning och utbildning i världsklass.

Back to top