Ett upprustat stadshotell i Lindesberg

Lindesbergs Stadshotell grundades 1870 och är ett av Sveriges äldsta stadshotell. Nu har alla rummen rustats upp för att bli ännu mer attraktiva.
– Vår största styrka är läget. Vi har en fantastisk utsikt och ligger väldigt centralt. Dessutom är ju Lindesberg Bergslagens huvudstad, säger hotellchef Mattias Eriksson.

På Lindesbergs Stadshotell arbetar man för att gästerna ska få en förstklassig service med hög kvalitet på allt som erbjuds. Här finns värmen i ett genuint stadshotell och en matglädje skapad av en ny generation krögare, men med traditionen väl bevarad.
Hotellet har en vandrarhemsdel med 30 bäddar fördelade på åtta rum. Vandrarhemmet är inrymt i hotellets undervåning och här finns sällskapsrum med TV, välutrustad kök, duschar och toaletter.
Hotellets festvåning består av tre salar och tre mindre rum.
– Vi har knutit till oss två nya fastigheter, där vi bygger konferensrum idag. Idag har vi plats för cirka 120 personer i biosittning och nu kommer vi att få rum för mindre grupper. Fastigheterna har ett fantastiskt läge ett stenkast från Lindesjön, berättar Mattias Eriksson.

Ett personligt hotell
– I och med att vi är ett litet hotell är vi väldigt personliga. Till oss kommer många entreprenörer och affärsresande och under sommarhalvåret kommer många turister. Lindesberg har många fina besöksmål som drar långväga gäster, till exempel Lindesbergs Arena som har mycket evenemang. Här finns också en av Sveriges mest välsorterade plantmarknader, säger Mattias Eriksson.
I hotellets park anordnas parkfester med jämna mellanrum, som är mycket välbesökta av ortsbefolkningen.

Upprustning
På hotellet har alla rummen upprustats och nu går man in i ytterligare en fas och rustar upp toaletterna.
– Vi började med rummen eftersom de inte var i så bra skick, men nu är de mycket fräscha, säger Mattias, som är hotellchef sedan början av 2013.
– Jag är ganska ny i hotellbranschen och kom senast från ett uppdrag inom näringslivet. Tidigare jobbade jag med hemelektronik i många år och har alltid gillat känslan av att göra affärer. Därför har jag tittat på vilka kanaler vi ska använda oss för marknadsföring av hotellet. Mitt första steg var att se till att hotellet finns på diverse bokningsinstanser, berättar Mattias och fortsätter:
– Inför framtiden ska vi bli ett ännu mer fungerande hotell, där vi ska ha mycket att göra hela tiden. Och min vision är att ha ännu fler anläggningar. Det här är ett mycket roligt jobb.
Till sist vill Mattias gärna framhäva restaurangens goda mat och sin personal, både på restaurang- och hotellsidan.


Örebro SNL 2014-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-3

Huvudtema: Örebro
Örebro län blir starkare som ny enad region

Örebro län står inför många nya möjligheter – och utmaningar, i samband med en fortsatt kraftig tillväxt i hela regionen. Tillsammans står Örebro läns landsting och Örebro universitet väl rustade att möta såväl dagens som morgondagens krav på god sjukvård samt forskning och utbildning i världsklass.

Back to top