Atlas Copco: ”Tillsammans skapar vi den ledande fabriken”

Det märks att det är spännande saker på gång hos Atlas Copco Construction Tools i Kalmar. För ett par år sedan lanserades den nya visionen: att bli den ledande fabriken i divisionen.
– En förutsättning för att lyckas är att hela tiden satsa på vår personal som är vår viktigaste resurs. Det är tillsammans, genom allas vilja och engagemang, vi får det att hända, menar vd Jenny Hassan.

Construction Tools i Kalmar kombinerar det bästa av två världar – samtidigt som företaget tillhör en stor koncern i världsklass finns det i Kalmar en självständig, flexibel och snabbrörlig organisation. Innovation och produktutveckling är två av hörnstenarna i Atlas Copcos världsomfattande koncern. I Kalmar finns en tung teknikutveckling som tar fram världsledande produkter vilket gör att fabriken stolt kan placera sig i fronten.

Stark utvecklingsavdelning
I Kalmar tillverkas i huvudsak riggmonterade hydraulhammare, samt till viss del handdrivna maskiner som tillämpas inom bygg- och anläggningsarbete, bland annat rivning, borrning och sprängning. Av fabrikens cirka 140 anställda arbetar ett 40-tal enbart med konstruktion och utveckling av nya produkter.
– Målet är att vara innovativa och komma med lösningar som förändrar branschen. Vi investerar mycket i produktutveckling, mer än våra konkurrenter, vilket gör att vi ligger i framkant vad gäller teknisk utveckling. Det är en stor styrka för oss här i Kalmar och på det sättet ska vi säkerställa vår tillväxt även i framtiden, förklarar konstruktionschef Conny Sjöbäck.
Utbytet mellan Kalmarfabriken och andra enheter inom Atlas Copco har ökat på senare år och det finns enligt vd Jenny Hassan en stark vilja att förstärka det internationella kunskapsutbytet. Atlas Copco har byggt upp ett globalt utbildningscenter i Kalmar, till vilket det kommer säljare och servicepersonal från hela världen för att utbilda sig inom divisionens produkter.

HR-frågorna högt på agendan
– Atlas Copco har en stark företagskultur och HR-frågorna står allra högst på agendan i så väl medgång som motgång, säger HR-chef Ursula Jarl. Altas Copcos värderingar sammanfattas i tre ledord: samverkan, engagemang och förnyelse. Detta har vi kokat ner till åtta byggstenar som beskriver hur vi beter oss och arbetar i den ledande fabriken.
– Samtidigt ställs det höga krav på medarbetaransvar och alla måste vara beredda att bidra för att vi skall nå vår vision, fortsätter Ursula Jarl. Detta måste kombineras med utveckling av personalen och varje anställd har i genomsnitt 40 timmars utbildning per år, en satsning som ska göra att vi hela tiden kan förbättra oss och nå våra mål.
Ursula berättar att man som anställd på Atlas Copco har en rad olika förmåner som inte kommer att dras in, även om tiderna skulle bli sämre.
– Exempelvis så träffas vi fyra gånger per år för att göra något roligt tillsammans, nu närmast sommarfesten. Vi har en stark övertygelse om att motiverade och engagerade medarbetare kan förflytta berg, och det är enbart ”tillsammans” vi kan bli ledande, poängterar hon.
Att produkterna som tillverkas i sig är världsledande bidrar enligt Conny Sjöbäck till att man känner extra stolthet och är ännu mer motiverad att vara delaktig. Så är det till exempel med den senaste lanseringen av en ny specialanpassad borrmaskin för gruvarbete i Sydafrika, en produkt som fått ett mycket positivt gensvar.

Siktar på dubbel omsättning
Atlas Copco Construction Tools siktar på att dubblera sin omsättning inom ett par år. Till 2016 ska omsättningen ligga på omkring 600 miljoner kronor. En stor del av tillväxten är beroende av nya produktlanseringar som snabbt slår igenom på marknaden.
– Kalmar ska vara en fabrik som snabbt levererar det kunden vill ha. Vår förnyelsetakt och innovationskraft ska vara hög, både inom utveckling och produktion och de produkter vi tar fram ska tas i produktion så snabbt som möjligt och nå marknaden utan fördröjning. Det är så vi kommer att förbli konkurrenskraftiga och säkra vår tillväxt, understryker Jenny Hassan som avslutning.


Kalmar/Öland SNL 2014-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-4

Huvudtema: Kalmar/Öland
Kalmar – Sveriges bästa lantbruksregion?

Kalmar är en av Sveriges främsta lantbruksregioner. Med en bakgrund präglad av flera decenniers tillväxt kan Kalmars företag och entreprenörer som verkar inom eller nära De Gröna näringarna känna tilltro och aktivt satsa på en framtid där hållbarhet är en ren konkurrensfördel.

Back to top