Guldfågeln värdesätter det bekymmersfria tjänstebilägandet

Bilen har successivt utvecklats mer och mer som ett arbetsredskap och är idag en självklarhet i väldigt mångas vardag. Kommuntjänstemän, säljare, restaurangägare, företagsledare och entreprenörer – samtliga är beroende av välfungerande kommunikationer. Liljas Bil erbjuder ett bekymmerfritt bilägande och en enklare vardag för både privatpersoner och företag.

Liljas Bil är en komplett Volvoåterförsäljare och en av Kalmar läns största bilhandlare. Förutom Volvo så säljer man också Renault, Dacia, Isuzu, Jaguar och Land Rover. Företagets verksamhet sträcker sig över hela sydöstra Sverige och upp till Alvesta, med filialer på åtta orter.

Underlättar bilanvändandet
Bilens funktion och användning har utvecklats till att idag vara en central del av många olika typer av verksamheter. Fast den ska helst inte göra väsen av sig, utan bara finnas till hands så fort den behövs.
– Det vi arbetar för och strävar efter varje dag är att förenkla och underlätta bilanvändandet. Idag står själva ägandet inte i centrum, det handlar snarare om ett funktionellt bilanvändande som är bekymmersfritt, förklarar Joakim Ulestedt, marknadschef på Liljas Bil i Kalmar.
– Istället för att oroa sig över om bilen fungerar eller inte så ska våra kunder kunna fokusera helt på sin egen verksamhet. Det är grundprincipen för Liljas koncept för tjänstebilägande/leasing, inflikar försäljningschef Håkan Borg.
Oavsett var man besöker Liljas så är förhållningssättet detsamma. Liljas erbjuder med andra ord mycket mer än bara försäljning av nya och begagnade bilar. I samband med bilköpet, eller leasingen, tar Liljas helt enkelt ett helhetsansvar för att göra kundens bilägande så enkelt som möjligt. Något som Guldfågelns marknadsdirektör Johan Ekerot, som samarbetat med Liljas i snart 20 år, kan intyga.
– Guldfågelns huvuduppgift är att producera svensk kyckling av högsta kvalitet. Vi vill lägga alla våra resurser på den uppgiften, och därmed inte bekymra oss så mycket över saker som helt enkelt bara måste fungera – såsom bilägandet, säger Johan Ekerot.

Värdesätter svensk kvalitetsstämpel
Guldfågeln har två produktionsenheter, en i Mörbylånga på Öland och en i Falkenberg i Hallands län. Säljare som företräder Guldfågeln över hela Sverige kör emellertid tjänstebilar från Liljas Bil.
– Eftersom vårt varumärke bygger på svenskproducerade kvalitetsråvaror så ser vi det som en självklarhet att vi även väljer att köra bilar med svensk profil. Därför har vi valt Volvo, som även om det numera inte är svenskägt fortfarande har en svensk kvalitetsstämpel, fortsätter Johan Ekerot.
Guldfågelns varumärke förknippas förutom svensk kvalitet även med långsiktig hållbarhet och regional utveckling. Som en av regionens största arbetsgivare har Guldfågeln ett stort socialt ansvar. Johan Ekerot tycker att det mot den bakgrunden är en självklarhet att man kan erbjuda bra arbetsplatser, inte minst i fråga om tjänstebilarna som faktiskt är säljarnas arbetsplats under större delen av dagen.
– Här tycker jag att Liljas möter våra krav och förväntningar på ett mycket bra sätt, tillägger han.

Positiv utveckling
Liljas Bil har ökat sin fordonsförsäljning med nästan 30 procent under 2013. Den positiva utvecklingen tycks hålla i sig med fortsatt stigande siffror även för 2014.
För ungefär tio år sedan spåddes det att nästan alla personbilar skulle säljas över nätet. Utvecklingen har dock blivit annorlunda och idag säljs bara en bråkdel av alla bilar på det viset.
– De flesta söker fortfarande ett personligt möte där man skapar ömsesidigt förtroende. Så har vi alltid arbetat och så kommer vi att fortsätta, säger Mats Melander, vd på Liljas Bil.


Kalmar/Öland SNL 2014-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-4

Huvudtema: Kalmar/Öland
Kalmar – Sveriges bästa lantbruksregion?

Kalmar är en av Sveriges främsta lantbruksregioner. Med en bakgrund präglad av flera decenniers tillväxt kan Kalmars företag och entreprenörer som verkar inom eller nära De Gröna näringarna känna tilltro och aktivt satsa på en framtid där hållbarhet är en ren konkurrensfördel.

Back to top