Specialisten på etikett- och kortlösningar

Den danska koncernen Bording har många ben att stå på och på enheten i Pålsboda har man specialiserat sig på grafisk kommunikation.
Här görs bland annat etikettlösningar för e-handeln samt kortlösningar och kortapplikationer.

– Ett av våra affärsområden är etikettlösningar för e-handeln. Det är en integrerad lösning som merparten av de större e-handlarna använder. Här har vi ett hundratal användare, bland annat Ellos, HM och CDON. Det andra benet är kortlösningar och kortapplikationer, som vi framför allt gör till länder i Afrika, berättar Göran Johansson, solution manager på Bording Pålsboda.
2009 fick Bording en order till ett värde av 25 miljoner kronor för att ta fram röst- och id-kort till Kongo. Företaget levererade 32 miljoner kort till offentliga vallokaler att användas till val av president etc.
– FN har gått in som garant i det här avtalet för att stötta länderna i tredje världen i deras demokratisering och FN går i god för att vi får betalt för hela lösningen, berättar Göran Johansson.
Sedan 2009 har Bording Pålsboda levererat totalt 70 miljoner id-kort till Afrika.

Företagets erbjudande
Bording erbjuder fyra affärsområden, som brukar symboliseras som fyra boxar. I den första boxen finns kommunikationslösningar.
– Vi hjälper större organisationer och företag att utforma tekniska lösningar och hur man kommunicerar med till exempel sociala medier, e-mail eller sms. Här går vi ofta in som konsulter och i den andra boxen erbjuder vi IT-system för att stötta detta. Vi har många webblösningar, kampanjstyrningssystem och diverse olika system. 5 av de 15 dotterbolagen i Bording-koncernen är renodlade IT-bolag, berättar Göran Johansson.
Den tredje boxen innehåller den kommunikation Bording löpande producerar för sina kunder, vilket till största delen fortfarande är grafiska produktioner i olika former.

Logistiklösningar
Den fjärde boxen hos Bording är distributions- och logistiklösningar.
– När det gäller logistiklösningar kan det till exempel vara en kampanj om att erbjuda det bästa portoalternativet och vilken postdistributör som ska användas. Vi kan också lagerföra och distribuera ut kunders material från något av våra lager. Det behöver inte bara vara det vi producerar utan även annat material, säger Göran Johansson och fortsätter:
– Vi är duktiga på att hjälpa framför allt e-handlare med hur de bäst ska hantera sin logistik. Dotterbolagen har spetskompetens att paketera en helhet som löser de flesta behov när det gäller kommunikation eller distribution. Det har alltmer blivit vår viktigaste konkurrensfaktor.

Sticky
Tillsammans med ett systerbolag som har specialiserat sig på butiksreklam för varumärkesägare och butikskedjor har Bording Pålsboda tagit fram en reklamprodukt som heter Sticky.
– Man trycker reklamen på en rulle som säljarna kan ta med sig till butikerna och rulla ut som en självklistrande tapet. Eftersom det inte finns något bärpapper så blir det inget skräp vid uppsättning och eftersom limmet är avtagbart är reklamen lätt att ta bort efter en tillfällig kampanj. Vi har utvecklat produkten under två år och när säljarna och butikerna förstår fördelarna med Sticky kommer det att bli en av våra viktigaste produkter.
Bording som koncern har en unik affärsställning och Göran Johansson menar att Bordings erbjudande är bättre än konkurrenternas när man ser till helheten.
– Ända sedan 90-talet har vårt fokus varit att utveckla nya produkter och det har vi varit lyckosamma med. Utmaningen för oss i Pålsboda och även för koncernen är att hela tiden utveckla nya lösningar levererar mervärden som marknaden kan ta till sig, säger Göran Johansson avslutningsvis.


Medicon Valley 2020 SNL 2014-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-4

Huvudtema: Medicon Valley 2020
Time to unite!

It is time to unite political and industrial interests on both sides of the Oresund Bridge and sync the Danish and Swedish agendas.

Back to top