För ett ännu roligare och enklare odlingsliv

Nelson Garden har bidragit till att sprida odlingsglädje i över 80 år. Med ytterligare utökning av marknadens bredaste sortiment av frö, blomsterlök, växtvårdsprodukter och trädgårdsredskap går företaget mot en ljus och hållbar framtid. Alla trädgårdsintresserade, såväl fritidsodlare som proffs, kan se fram emot minst lika många år kantade av grön inspiration och skaparlust.

Odling och trädgårdsarbete sägs ge näring åt själen. Det kan Nelson Garden vittna om efter decennier i branschen. Allt sedan grundaren Georg Nilsson började sälja fröer i liten skala från hemmet i norra Blekinge har huvudambitionen varit densamma; nämligen att sprida odlingsglädje genom att tilltala hjärtat.
Idag lever ett av Europas största växtodlings- och trädgårdsföretag mitt i idyllen i småländska Tingsryd. Verksamheten är betydligt större än på Nilssons tid, men att vara en sann glädjespridare är fortfarande synonymt med företagets affärsidé.

Intensivt produktutvecklingsarbete
Vd Martin Borgström bekräftar att Nelson Garden är ett företag med ett mycket stort hjärta:
– Det vi utvecklar och säljer är produkter som bidrar till ökad glädje och livskvalitet, förklarar han. Vi riktar oss till slutkonsumenter som bryr sig om det de gör och som vill skapa en lite grönare omgivning, och vi fokuserar framförallt på produkter som gör det enklare att skapa det man vill.
Nelson Garden bedriver ett intensivt produktutvecklingsarbete och lanserar flera nya produkter årligen. En av fjolårets största nyheter är patenterade Rootmaster som också utnämndes till Årets trädgårdsprodukt i Elmia Garden Award. Det självbevattnande minidrivhuset gör odlingen ännu enklare, med jämnare resultat och givetvis med återanvändningsbara bevattningssystem.
Men det slutar inte där. Ett relativt nytt fenomen, Urban Farming, har fått gehör i form av ett helt nytt sortiment genomsyrat av hållbarhet. Plantkassar gjorda av återvunna PET-flaskor, textilier av ekologisk bomull och miljöcertifierade trädetaljer är bara några illustrerande exempel från sortimentet.

Allt bygger på hållbar utveckling
Att arbeta med hållbarhetsfrågor är idag en självklarhet för väldigt många företag. För Nelson Garden var det avgörande från dag ett.
– Hela verksamheten bygger på att arbeta för en hållbar utveckling. Det genomsyrar verkligen allt vi gör – och märks genom vår innovationsrikedom och förmåga att utveckla efterfrågade produkter till arbetsklimatet inom företaget, säger Martin Borgström.
Att personalen trivs och utvecklas är också avgörande för framgång. Det återspeglas inte minst i sortimentet, som är väl genomtänkt och som redan har bidragit till skaparglädje i generationer.
Innovationskraften sprider sig även utanför Nelson Garden. Som exempel har grundaren Georg Nilssons son Torsten Nilsson etablerat Nelson Seed Development där man bedriver forskning för att utveckla fröers egenskaper och prestanda. Företagsetableringen markerar koncernens strävan efter att vara en framåtsträvande helhetsaktör som vågar satsa på nya innovationer.

Sprider kunskap och innovationskraft
Nelson Garden kommer att utveckla den webbaserade trädgårdsskolan där man kostnadsfritt får ta del av handledande material och kunskap för att verkligen lyckas med odlingen. Det är också en del av företagets strävan efter att vara en god granne och inspiratör för spännande odlingsprojekt bland slutkunderna.
– Att aktivt sprida kunskap är nog det viktigaste för oss, tillägger Martin Borgström. Även om vår försäljning sker via återförsäljare så har vi ofta direktkontakt med slutkunderna som alltid är välkomna att ringa eller besöka oss här i Tingsryd.
Nelson Garden har många spännande nyheter på gång. Inspirationen tycks aldrig sina, något som bland annat illustreras av innovationsrikedomen bakom Twilight fågelbord som fick designpriset Red Dot Award 2014. Och mer är på gång, lovar Martin Borgström.


Kronoberg SNL 2015-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-1

Huvudtema: Kronoberg
Starkare teknikintresse bland unga viktigt för Kronoberg

Sveriges största Handelskammare, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, är de sydsvenska företagens samlade röst. En av Handelskammarens främsta uppgifter är att underlätta för företagande i hela södra Sverige ...

Back to top