Kvalitetsskyltar från Småland står sig i tuff konkurrens

EcoSign Skyltar i Sverige AB är en heltäckande utvecklingspartner för alla behov när det gäller moderna och ”talande” skyltar. Företagsnamnet EcoSign är en medveten lek med ord där man vill tydliggöra en strävan efter lite mer hållbara produkter ur ekonomisk såväl som ekologisk synpunkt. Allt utvecklas och tillverkas i Sverige, närmare bestämt i Växjö där EcoSign även har sitt huvudkontor.

Fördelarna med att köpa svensktillverkat är många. Det eliminerar onödiga transporter och innebär ofta en kortare leveranstid. När det gäller EcoSigns produkter handlar det om mycket mer än så. Företaget känner den svenska marknaden mycket väl och översätter kundernas behov och budskap till en attraktiv och passande skylt.
– Vi var medvetna om att vi gick mot strömmen när vi etablerade EcoSign för cirka fem år sedan. Trenden visar ju annars att allt fler skylttillverkare försvinner från den svenska marknaden under press från lågkostnadsländer. Vi visste dock att vi hade något unikt att erbjuda och att vi kunde konkurrera genom att addera mer kunskap i vår produktutveckling, berättar vd Magnus Hultin, som etablerade EcoSign tillsammans med kollegorna Fredrik Emanuelsson, Niclas Fransson och Jan Johansson.

Kvalitetsskyltar med mervärden
De fyra grundarna av EcoSign har sammantaget över ett sekels erfarenhet inom skyltbranschen, bland annat från ett av Sveriges tidigare största skyltbolag.
– Vi ville börja en ny resa genom att erbjuda kvalitetsskyltar, tillverkade i Sverige, med mycket hög servicenivå och korta ledtider. Det har vi lyckats med och verksamheten har expanderat varje år sedan starten, berättar Magnus vidare.
Skyltens funktion bör aldrig underskattas, den ska förmedla ett budskap som är förenligt med företagets vision samtidigt som den ger en snabböverblick över vad man kan vänta sig innanför verksamhetens portar. Det är kunskap som EcoSign förmedlar och som kan bidra till att lyfta hela kundens verksamhet. Magnus fortsätter:
– Vi tänker alltid på ekonomi och kvalitet i alla led och ser en stor tillväxtpotential med tanke på att vi nu är en av mycket få leverantörer som har tillverkningen kvar i Sverige. Eftersom vi kontrollerar hela kedjan själva har vi helt andra förutsättningar för att kontrollera kvalitet och leveranstid, jämfört med om vi istället skulle haft outsourcad produktion.

Rätt budskap och rätt teknik
Omsättningen har gått från några miljoner till dagens 20,5 miljoner kronor. EcoSign sysselsätter ett 15-tal personer inom allt från design och utveckling till tillverkning.
– Vi lever på att verka nära våra kunder. Inte bara geografiskt nära, utan även när det gäller förståelse för kundernas verksamheter och processer. När det är krav på garanterat svensktillverkat är vi en av väldigt få aktörer att välja mellan. Handelsbanken har exempelvis valt oss just därför.
Magnus ser en ljus framtid för EcoSign som samarbetspartner till några av Sveriges största butikskedjor och banker. Bland kunderna finns förutom Handelsbanken även Swedbank, Colorama, Jysk, Hemköp, KF Göta (avser Coop-butiker i Småland) och Brothers. Avtalet med Handelsbanken omfattar dessutom hela Norden.
– Vi levererar moderna skyltar som kommunicerar rätt budskap. Och vi gör det med rätt teknik. När det gäller upplysta skyltar använder vi exempelvis LED-teknik i allt större utsträckning eftersom det är miljömässigt bättre samt sparar stora ekonomiska resurser över tid. Det ligger helt i linje med vår egen verksamhet som bygger på att skapa totallösningar med lägre livscykelkostnader och ett mindre miljöavtryck, avslutar Magnus Hultin.


Kronoberg SNL 2015-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-1

Huvudtema: Kronoberg
Starkare teknikintresse bland unga viktigt för Kronoberg

Sveriges största Handelskammare, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, är de sydsvenska företagens samlade röst. En av Handelskammarens främsta uppgifter är att underlätta för företagande i hela södra Sverige ...

Back to top