Mer än bara röda stugor – besöksnäringen är Smålands framtid

Mycket av det som representerar bilden av Sverige och det typiskt svenska hittar man i Småland. Det är till stor del tack vare Astrid Lindgrens beskrivningar av skogar, sjöar och röda stugor, men även tack vare smålänningarnas gästfrihet och genuina strävan efter att alltid leverera riktigt bra produkter. Det gäller inte minst upplevelser som med rätt paketering sätter Småland och Sverige på kartan över eftertraktade resmål.

Jönköpings läns kommuner och Region Jönköpings län samverkar sedan länge när det gäller marknadsföring och affärsutveckling av besöksnäringen i regionen. Det vittnar bland annat det gemensamma bolaget Smålands Turism om. Smålands Turism bedriver verksamhet sedan 2000, men redan 1979 bildades föregångaren till bolaget.

Det börjar utomhus
Smålands Turism samordnar marknadsföringen av regionen som besöksmål mot målgrupper framför allt i länder som Tyskland, Danmark, Norge samt Nederländerna, men även hemmamarknaden Sverige.
Uppdraget omfattar även affärs- och produktutveckling tillsammans med kommunerna i syfte att få fram fler reseanledningar under hela året.
– En av våra främsta reseanledningar är naturen. Men om man ska kunna konsumera den på rätt sätt så måste den paketeras och tillgängliggöras. Vår uppgift är inte att skapa nya upplevelser, men däremot att inspirera och stötta företag i regionen som gör det. Vi ska bidra till utveckling genom att möjliggöra entreprenörskap inom turism och här ingår naturturism som en värdefull del i en helhet, förklarar Lena Larsson, vd på Smålands Turism.
I Småland finns flera företag och besöksanläggningar som bygger koncept kring outdoor, eller naturturism. På Isaberg Mountain Resort finns en mångfald av vandrings- och cykelleder, kanot/kajakpaddling. I nationalparken Store Mosse erbjuds besökarna äventyrsupplevelser, och mountainbike hamnar i speciellt fokus då regionen blir värd för EM i mountainbike under nästa år.

Elmia har fått sällskap
Utvecklingen av antalet besökare till Småland har under de senaste åren varit positiv och trenden visar på fortsatt god tillväxt.
Både affärsresenärer och privatgäster upplever Småland som en region med mycket spännande upplevelser. Listan kan göras lång, men ett axplock utgörs av de evenemang som Elmia anordnar och som förser regionens hotell, restauranger och besöksmål med ett stort antal gäster. Andra exempel är de stora magneterna Astrid Lindgrens värld, Visingsö, Gränna och High Chaparral.
– Elmia har länge stått för stora besöksantal, men vi märker att andra reseanledningar också genererar stora besöksantal. Spira i Jönköping är en pärla i sammanhanget. Småland Resorts är ett annat exempel, nio herrgårdar samarbetar kring möteskoncept med naturen och lokalproducerad mat som dragare berättar Lena Larsson vidare.

En gästfrihet värd namnet
När man talar om Småland kan man inte undgå att tänka på genuin svensk design. Småland är ett internationellt erkänt varumärke som förknippas med hantverk och tidlös design, bland annat inom glaskonst men även inom möbeldesign och snickerier. Det finns flera platser där det nu byggs upp nya upplevelser grundat på det.
Sedan snart tio år tillbaka har Småland via Jönköping Airport även in-charter av tyska turister som då ofta upplever Sverige för första gången. Lena Larsson betonar som avslutning att såväl tyskar som turister från andra länder förväntar sig att få uppleva alla småländska värden i form av en storslagen natur med äventyrsresmål, design i världsklass och inte minst en gästfrihet väl värd namnet.


Jönköping SNL 2015-5 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-5

Huvudtema: Jönköping
Region Jönköpings län – för ett bra liv i en attraktiv region

Region Jönköpings län bildades vid årsskiftet 2014/2015, men värdegrunden för hur regionen ska arbeta och vidareutveckla sin verksamhet har funnits länge. Allt kretsar kring att skapa en ökad attraktionskraft för Sveriges sjätte största region ...

Back to top