Billinge Energi värnar om det lokala

Billinge Energi värnar om vardagslivet i Skaraborg.
– Vi vill vara en del i vardagen från att du går upp på morgonen till att du går och lägger dig på kvällen, säger vd:n Marcus Gustafson.

Har man Billinge Energi som elhandlare får man tillgång till en kunnig och lokalt placerad kundtjänst som är öppen vardagar mellan 07-18 – utan lunchstängt.
Det skiljer inte mycket på elpriset mellan bolagen idag. Istället väljer man elhandlare efter andra värden. En kundtjänst med väl tilltagna öppettider är ett stort plus.
– Att vi jobbar mycket med vattenkraft och solenergi är annat som våra kunder uppskattar, säger Marcus Gustafson. T ex har vi ett projekt för att öka andelen solenergi. Vi är övertygade om att solcellsproduktion är viktig för att klara framtidens energiförsörjning på ett miljösmart sätt. Idag har vi avtal med ett sextiotal solenergiproducenter.

Enkelt och smidigt
Billinge Energi möter framtiden genom att anpassa sig efter sitt kundsegment. 
– Framtiden handlar mycket om att vi ska synas på sociala medier. Det ska finnas sms-tjänster där man kan uppdatera sina elavtal och det ska vara smidigt och enkelt att välja, säger Marcus Gustafson. Just nu håller Falköpingsbaserade Bravomedia på att utveckla vår hemsida.

Konkurrensfördel
Billinge Energi har 50 000 kunder i Skaraborg. Och just nu håller man på att se över sin varumärkesplattform.
– Vi tycker det är jätteviktigt att medverka på lokala evenemang. Det kan vara att vi står utanför ICA i Tidaholm och informerar eller att vi är på plats när IFK Skövde spelar sina hemmamatcher. Där har vi en stor fördel gentemot de stora drakarna i branschen som inte är lokala, konstaterar Marcus Gustafson.
– Klassfotbollen satsar vi stort på och är med som sponsor på sju orter. Klassfotbollen står för glädje, energi, gemenskap och hälsa och vi gillar konceptet där alla kan vara med. Vi har också ett socialt tänk och sponsrar bland annat Kvinnohuset Tranan i Skövde med el och även hjälporganisationen Lyktan har fått medel från oss, säger Marcus Gustafson och fortsätter:
– Det är viktigt att vi som företag tar vårt ansvar för miljö och samhälle och ser till att Skaraborg lever. Tillsammans med andra företagare kan vi stärka handeln och behålla arbetstillfällen i Skaraborg.


Skaraborg SNL 2016-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2016-3

Huvudtema: Skaraborg
Skaraborg är redo för framtiden

Som politiker är jag glad och stolt över att vara verksam just i Skaraborg. Här finns framåtanda, engagemang och en vilja att utvecklas. Här finns också en vilja att samarbeta och en tro på att saker blir bäst om man gör dem tillsammans, vilket också är min egen starka övertygelse ...

Back to top