Passion och kunskap - framgångsreceptet för Mio

I utkanten av Tibro i en stor men relativt oansenlig kontorsbyggnad inryms hela Mios centrala serviceorganisation. Flaggorna som vajar i vinden och skylten vid entrén är egentligen det enda som avslöjar att det är just Mio som huserar i byggnaden.
– Vi är stolta över att finnas i Tibro, och vi kan dra nytta av den långa tradition av möbeltillverkning som finns här. I och med att Tibro är Sveriges möbelcentrum finns det många i företaget som haft med sig ovärderlig kunskap till oss, säger Mios VD, Björn Lindblad. 
Att företagets centralorganisation kallas för servicekontor är ingen slump, kontorets uppgift är att stötta och serva de 67 Mio-butikerna, och Björn Lindblad berättar att sättet att arbeta skiljer sig från andra traditionella kedjor där beslutsgången oftast går uppifrån och ner. Inom Mio kommer många av initiativen underifrån, för att sedan förädlas i den centrala organisationen, och spridas igenom hela kedjan.   
Antalet anställda i Tibro har vuxit från cirka 60 till cirka 120 de tre senaste åren och det finns mer än 50 olika befattningar på kontoret. 
– Att vi blir så många fler har med vår tillväxt att göra. Mio går fantastiskt bra just nu och planen är att vi ska öppna fem nya butiker under 2016, utvecklingen kräver att vi är fler personer även på kontoret, berättar Lindblad. 

Sjuder av aktivitet
På Mio i Tibro kan man jobba med många olika saker. Här finns produktutveckling med produktchefer, kvalitetstekniker, inköp, webbutvecklare, inredare, fotografer, avdelningar för finans, HR, IT, kundservice och mycket mer. Bland annat så produceras alla Mios kataloger (som är bland Sveriges största trycksaker sett till upplagan) från början till slut i Tibro. 
Det sjuder av aktivitet i huset och man arbetar med olika säsonger samtidigt: 
– Just nu har vi som exempel både sommar och jul samtidigt, säger Björn Lindblad och fortsätter: 
– Vi har fokus på utemöbler i butikerna nu, samtidigt som man i vår mässa håller på att ställa fram julbelysning och spelar julmusik för att komma i rätt stämning. 

Hjärtat i verksamheten
Mässhallen är en del av hjärtat i Mios verksamhet. Två gånger per år bjuds alla som arbetar på Mio, närmare bestämt 1.400 personer, till Tibro för att i mässan få ta del av kommande säsongs nyheter. 
– Vi tror på det mänskliga mötet och att det är viktigt att träffas för att utbyta erfarenheter. Det är ju medarbetarna i butik som ligger med örat mot rälsen varje dag och känner av vad kunderna efterfrågar, fortsätter Lindblad. 
Företaget startade 1962 och har gått från 2 miljarder i omsättning till 4,5 miljarder mellan 2010 och 2015. 
– Det är en häftig resa vi har gjort och det är en kombination av passion, kunskap och långsiktiga beslut som ligger bakom framgången, säger Björn Lindblad. 
Mio är en ledande detaljhandelskedja för möbler och heminredning har 67 butiker över hela Sverige och enligt plan ska dessa vara 71 innan årsskiftet. Planer som definitivt kommer att öka aktiviteten i kontoret på slätten i Tibro ytterligare.


Skaraborg SNL 2016-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2016-3

Huvudtema: Skaraborg
Skaraborg är redo för framtiden

Som politiker är jag glad och stolt över att vara verksam just i Skaraborg. Här finns framåtanda, engagemang och en vilja att utvecklas. Här finns också en vilja att samarbeta och en tro på att saker blir bäst om man gör dem tillsammans, vilket också är min egen starka övertygelse ...

Back to top