Extramamman som underlättar vardagen

”Alla kan behöva en extramamma då och då” – så tänkte lärarinnan Anna Danielsbacka när hon började erbjuda läxhjälp och barnpassning. Verksamheten utökades snabbt och Anna insåg att människor behöver hjälp med mycket. Det blev således grunden till ett expansivt företag som underlättar vardagen för många.

Läxhjälp har utökats med hemstäd, flyttstäd, avlastning och framför allt hemtjänst. Till och med hundpromenader går att få in på schemat. Det handlar om sysslor som hör vardagen till, men som för många är svåra att hinna med då det ställs allt högre krav på prestation i samhället.
– Verksamheten har snabbt utökats med både hemtjänst och omvårdnad i flera kommuner. Tanken var att först fokusera på närregionen, men idag har vi anställda över i stort sett hela Sverige. Vi försöker att finnas där behovet finns, säger Anna Danielsbacka, som med sitt företag Extramamman & Ugglans hemhjälp förenklar vardagen och ökar möjligheterna för god livskvalitet hos många människor. Att erbjuda hemtjänst inom ramen för LOV, Lagen om valfrihet, där kunderna får samma personal varje gång har blivit mycket populärt. Men även privatkunderna uppskattar möjligheten till samma personal.

Ständig utveckling
På knappt fyra år har företaget gått från en till över hundratalet anställda. En stark drivkraft är att verkligen göra skillnad. Inom hemtjänsten är det vanligt att brukarna får träffa många olika ur personalen, men hos Extramamman & Ugglans hemhjälp får kunderna samma personal varje gång. Har kunden stort omvårdnadsbehov så träffar de max tre olika personal.

– Att man får samma personal ökar tryggheten för brukarna samtidigt som det även bidrar till en bättre arbetsmiljö för våra anställda. Alla vet vad de ska göra och vad uppdraget omfattar, kommenterar Anna. Att kunna leverera god omvårdnad med kontinuitet är något Anna är mycket stolt över. Men lika stolt är hon över att ha en personalgrupp på 100 personer som trivs på jobbet.
– Att lyssna på personalen är A och O för att vi skall kunna leverera en bra produkt till kunden.
Annas mål är att alla Sveriges hemtjänstkunder ska ha möjlighet att välja en utförare som kan erbjuda samma personal.
– Sådan hemtjänst vill jag själv ha när jag blir gammal, säger Anna.
Idag utgör Hemtjänsten den dominerande delen av verksamheten men RUT-tjänsterna finns också kvar. Hemtjänstkunderna uppskattar även de att ha möjlighet att ”köpa till” tilläggstjänster. Något de inte har möjlighet till när de väljer kommunen som utförare. Anna funderar också ständigt på att utveckla nya tjänster som kan underlätta livet för fler. God palliativ vård, bra äldreboende samt LSS är några av de områden där vi skulle vilja verka. Det som började i ett pyttelitet kontor på några kvadratmeter har nu vuxit till en expansiv organisation med egna bilar och ett varumärke som många känner igen.

– Vi har ett 10-tal lokalkontor runt om i landet och vårt huvudkontor ligger i Karlsborg. När jag började med läxhjälp fick jag hjälp att designa ett visitkort med en uggla på. Den symbolen har jag valt att behålla och nu syns våra ugglor överallt, skrattar Anna Danielsbacka.


Skaraborg SNL 2016-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2016-3

Huvudtema: Skaraborg
Skaraborg är redo för framtiden

Som politiker är jag glad och stolt över att vara verksam just i Skaraborg. Här finns framåtanda, engagemang och en vilja att utvecklas. Här finns också en vilja att samarbeta och en tro på att saker blir bäst om man gör dem tillsammans, vilket också är min egen starka övertygelse ...

Back to top