Vidsträckta framgångar börjar med lokalt engagemang

På knappt två decennier har Skellefteå AIK lyckats vända en mycket ogynnsam position som konkurshotad förening till att idag toppa eliten. Framgångarna bottnar dels i ett starkt och uthålligt ledarskap, och dels i ett antal kloka beslut som lagt en ny kurs för klubben. Att bygga Skellefteå AIK med egna produkter, det vill säga talanger från närområdet, har visat sig vara ett vinnande koncept.

Skellefteå är idag en ytterst levande kommun med stora framtidsambitioner, ett expanderande näringsliv och inte minst – ett av Sveriges bästa hockeylag. I alla fall om man ser till resultaten i SHL under de senaste åren. Det har varit en spännande resa upp mot toppen för Skellefteå AIK, en resa som till mångt och mycket fortsätter i de gamla eldsjälarnas fotspår.
– De senaste sex säsongerna har varit mycket framgångsrika, en riktig framgångssaga. Trots en tuffare start under senaste säsongen är vi övertygade om att vi kommer vara i toppen under våren och det känns väldigt bra, säger Håkan Billing, försäljnings- och marknadschef för Skellefteå AIK.

Fem av tio från bygden
När klubbens ordförande Pär Nordlund blickar tillbaka och minns den tuffa tiden då föreningen befann sig på avgrundens kant kan han inte undgå att le. I minnet har han, liksom många andra nyckelpersoner i klubben idag, för alltid med sig den enorma insats som ett antal eldsjälar från trakten gjorde för bortåt tjugo år sedan.
– Med den nya visionen ”Fem av tio från bygden”, som bygger på att hälften av alla spelare i A-lagen ska komma från Skellefteå och vara produkter av klubbens juniorverksamhet, lades grunden för de senaste årens bästa svenska hockeylag. Det om något visar att framgång börjar med lokalt engagemang, konstaterar Pär Nordlund stolt.
Det började med en konsekvent föreningspolicy som utarbetades och implementerades genom hela föreningen. Därefter gjordes omfattande investeringar i ungdomshockeyn för att öka möjligheterna för fler spelare från den egna verksamheten att etablera sig i representationslaget.
– Precis som med riktigt bra och lönsamma investeringar inom näringslivet så handlar det om långsiktighet, fortsätter Pär Nordlund. Det är viktigt att komma ihåg att om vi ska lyckas med visionen ”Fem av tio från bygden” så måste vi börja från start, det vill säga med de allra yngsta spelarna.
Både Pär Nordlund och Håkan Billing understryker att det ska vara roligt att spela och träna hockey – samtidigt ska det finnas ett allvar i det eftersom det kommer en dag då man väljs ut och förhoppningsvis tar plats i representationslaget.

Hela Skellefteå vinner
Skellefteå AIK vann slutspelen och blev SHL-mästare både 2013 och 2014. Kämparglöden tycks smitta av sig – staden sjuder av framtidstro och det märks i alla investeringar som görs, från nyproducerade bostäder till etablering av kulturhus och hotell. Skellefteå har vaknat – och framgångsresan tycks precis ha börjat.
För Skellefteå AIK:s del gäller en tydlig målbild enligt visionen 574, som syftar till att uppnå fem raka seriesegrar, sju raka finaler och så småningom att kamma hem fjärde guldet. Målet gäller för nuvarande säsong och Håkan Billing ser mycket ljust på lagets förutsättningar.
– Det är inte bara elitlaget som vinner – hela Skellefteå vinner på att synas och unga talanger inspireras naturligtvis av att det går bra för representationslaget. Det är ett viktigt steg i att vi ska fortsätta bygga upp en stark verksamhet med lokalt engagemang, avslutar Håkan Billing med.


Svensk Industri & Tillväxt SNL 2017-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2017-1

Huvudtema: Svensk Industri & Tillväxt
Smart industri inte en grundlös önskedröm

Att Sverige fortfarande är en industrination att räkna med i en allt tuffare global konkurrens råder det ingen tvekan om. Speciellt inte när nästan 80 procent av svensk varuexport kan kopplas till industriföretag.

Back to top