Gemenskap lägger grunden i Höga Kusten

Gemenskap, upplevelser och tid tillsammans. Det är vad Höga Kusten vill leverera under ett besök.
– Våra besökare ska mötas av leende ögon, jordnära och genuina människor och inte minst värme – både i bemötandet och från sprakande lägereldar. Tillsammans med den unika naturen och de förutsättningar den ger för friluftsäventyr har vi ett otroligt starkt erbjudande, säger Peter Holmqvist som är vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Just den unika naturen och rekordstora landhöjningen efter inlandsisen gjorde Höga Kusten till ett världsarv vid millennieskiftet. Därefter har stora kliv tagits i destinationsutvecklingen. Målet är att Höga Kusten ska nå attraktionskraft i internationell klass till år 2025, vilket i sin tur ska leda till 800 nya arbetstillfällen fram till samma år. Som ett av många delmål på vägen är nu varumärkesplattformen och kommunikationsstrategin satt och den visuella profilen, inklusive en helt ny logotyp, är utarbetad.
– Vi lanserade precis allt detta för medlemmarna i vårt sälj- och marknadsbolag Höga Kusten Turism. Medlemmar från besöksnäringen som för övrigt varit med oss på, och banat vägen framåt. Jag skulle säga att vår allra största framgångsfaktor är att vi agerar tillsammans mot gemensamma mål. Det handlar också om stolthet. Då vi alla känner till Höga Kustens unika styrkor skapar det framtidstro och en vilja att berätta för andra, säger Peter.
Inom Höga Kusten Destinationsutveckling och Höga Kusten Turism samarbetar privata, offentliga och politiska aktörer från de fyra kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik. Ett samarbete som är Sverigeunikt.
– Tidigare såg vi varandra som konkurrenter. Nu är vi kollegor som tipsar våra egna gäster om andra ställen att besöka. Vi samarbetar över kommungränserna och det är otroligt roligt, säger Peter Holmqvist.

Nu finns upplevelserna som matchar naturen
Höga Kusten är nu en exportmogen destination. Här finns arrangerade vandringar, upplevelselopp och tävlingar över vatten och land, friluftsfestivaler, Via Ferrata-anläggning, men också musikfestivaler där möten, gemenskap och en fantastisk natur är en del av upplevelsen.
– Hos oss får besökare från hela världen en möjlighet att uppleva
det genuina och oexploaterade Sverige med skog, hav och
berg. Vi vet att vårt unika friluftsliv möter drömmar och önskemål från exempelvis naturälskare i Tyskland, Finland och Holland som vill vara aktiva, men också behöver hämta kraft i vardagen. Det är också dem vi främst riktar oss till då vi ser utanför landets gränser.
Även Höga Kustens smaker får allt större uppmärksamhet världen över. Mjälloms Tunnbröd, Hernö Gin och Box Whisky vinner priser för sina högkvalitativa och snyggt designade produkter och restauranger som Linnea och Peter i Örnsköldsvik, Gårdsbutiken i Nordingrå, Ulvö Hotell och Ulvöbyn sätter med sina duktiga kockar destinationen på smakkartan. Och då har vi ännu inte nämnt surströmmingen.

Det går bra nu
Höga Kusten har aldrig varit så hett som nu och det är en nöjd Peter Holmqvist vi pratar med. Siffrorna för gästnätter slår alla rekord. Andelen utländska besökare ökar. Camping och vandringsturism ökar.
Utländska besökare står nu för en femtedel av samtliga övernattningar. Totalt ökade Höga Kusten 5,6 procent under perioden januari till augusti 2016, samtidigt som Sverige som land nästan stod stilla. Förut stannade turister kanske en natt i Höga Kusten, nu är det snarare tre.
Även på fronten utmärkelser går det bra för destinationen. Då Naturskyddsföreningen, via en jury, valde ut ett antal kandidater och därefter lät allmänheten rösta fram Sveriges vackraste natur 2017, kom Höga Kusten etta. Friluftsbyn vid Skuleberget blev nominerade till Stora Turismpriset, Örnsköldsvik blev Årets Friluftskommun åren 2011, 2015 och 2016 och Höga Kusten är Allt om Resors tips för en juniresa år 2017.
– Jag kan bara hålla med dem om det tipset, säger Peter Holmqvist. Just i juni gör Birka Cruises faktiskt tre kryssningar till Höga Kusten med M/S Birka. Detta efter en oslagbar framgång med slutsålda kryssningar i fjol sommar. Det är marknadsföring vi inte kan mäta i pengar, avslutar han.


Bilaga Höga Kusten SNL 2017-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2017-2

Huvudtema: Bilaga Höga Kusten
Gemenskap lägger grunden i Höga Kusten

Gemenskap, upplevelser och tid tillsammans. Det är vad Höga Kusten vill leverera under ett besök. Våra besökare ska mötas av leende ögon, jordnära och genuina människor och inte minst värme – både i bemötandet och från sprakande lägereldar. Tillsammans med den unika naturen och de förutsättningar den ger för friluftsäventyr har vi ett otroligt starkt erbjudande, säger Peter Holmqvist som är vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Back to top