Ordning och reda ger ökad lönsamhet

Kan ordning och reda värderas i pengar? Eftersom ordning och reda ofta bidrar till mer effektiva produktionsflöden och därmed även ökad lönsamhet är svaret ja. På SCIM Display paketeras ordning och reda som en hel affärsidé.

SCIM Display tillverkar i huvudsak etikettslister för pris- och varubeskrivning till butiker och grossister. Listerna används även för tydlig uppmärkning i lager och andra verksamheter som hanterar stora varuflöden, till exempel e-handelsbutiker. Från fabriken i Docksta levereras lister till kunder över hela Sverige, Norden och delar av Europa.
– Om man tänker på hur många etikettslister som finns i en vanlig livsmedelsbutik så får man snabbt en bild över hur stor marknaden faktiskt är. Alla dagligvarubutiker är i behov av att tydligt presentera prisinformation för samtliga varor. Butiker renoveras, byggs ut och nya etableras – och alla behöver vår produkt, säger Roger Jacobsson, vd på SCIM Display.

Fokus på ordning och reda
Hyllkantslisterna har utvecklats ur företagets första verksamhet som var tillverkning av extruderade plastprofiler. Med fokus på ordning och reda har sortimentet därefter utvecklats för att även innefatta olika typer av produkter för märkning. Några exempel är golvmärkning i unikt slittåligt material, skyltar, etiketter, verktygs- och placeringsdekaler. 
Allt tillverkning sker i Docksta i Höga Kusten. Sedan 2016 har SCIM Display även ett försäljningskontor i Stockholm för att bättre nå nyckelkunder på huvudmarknader i Sverige och Norden. Företaget fyller 30 år i år och det firas tillsammans med kunder och partners under hela året.
– Vi ser mycket positivt på utvecklingsmöjligheterna för företaget, konstaterar Roger Jacobsson. Det finns en stark tradition av tillverkning här och den kan vi också dra nytta av. Vi kommer att fortsätta bygga lokala samarbeten för att möta en ökad efterfrågan från kunder över hela Sverige och delar av Europa.

Mot nya marknader
Roger Jacobsson tog över SCIM Display i år tillsammans med kollegan Per Segerström. Med erfarenhet från lite större företag med mycket fokus på digitalisering och internationella kontakter vill duon gärna introducera SCIM Displays sortiment på nya marknader.
– Vi utgår från en bra grundprodukt och utvecklar den till något eget som vi vet efterfrågas globalt. Vi kommer till en början att satsa på närliggande marknader men i framtiden kan det mycket väl tänkas att vi hittar ut i världen, säger Roger Jacobsson.


Bilaga Höga Kusten SNL 2017-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2017-2

Huvudtema: Bilaga Höga Kusten
Gemenskap lägger grunden i Höga Kusten

Gemenskap, upplevelser och tid tillsammans. Det är vad Höga Kusten vill leverera under ett besök. Våra besökare ska mötas av leende ögon, jordnära och genuina människor och inte minst värme – både i bemötandet och från sprakande lägereldar. Tillsammans med den unika naturen och de förutsättningar den ger för friluftsäventyr har vi ett otroligt starkt erbjudande, säger Peter Holmqvist som är vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Back to top