Westerlinds vill vara en del av Härnösands utveckling

Westerlinds tror på Härnösand.
– Bostäder, arbets- och mötesplatser. Allt hänger ihop, säger vd:n Emil Westerlind.

Westerlinds är ett familjeföretag med 21 anställda. Företaget omsatte 133 miljoner kronor förra året och äger ett 40-tal fastigheter till ett värde av 500 miljoner kronor.
I januari 2016 köpte man Diös hela fastighetsbestånd  i Härnösand och tillsammans med fastighetsbolaget Amasten äger Westerlinds 95 procent av de kommersiella ytorna i stadskärnan av Härnösand. 

Comeback
Härnösand är en gammal lärostad och militärstad, men i takt med nedläggningar av bland annat högskola och regemente har residensstaden i Västernorrlands län tappat något av sin tidigare identitet. I vakuumet efter nedläggningarna håller något nytt på att växa fram. Detta vill Westerlinds ta fasta på i sin vidare satsning där man ser sig som en del i Härnösands comeback.
– Vi har en relativt underutvecklad vattenlinje, som kan användas till allt från bostäder till promenadstråk, vi ska utnyttja närheten till Sundsvall och att vi är en del av Höga Kusten. Det har redan vänt. Exempelvis ligger vi faktiskt ligger trea i Sverige när det gäller boprisutvecklingen, säger Emil Westerlind och fortsätter:
– Vi ser framför oss en person som lämnat Härnösand i unga år för utbildning och jobb, men som kommer tillbaka efter 30 och skaffar familj här. Den personen uppskattar närheten och vår fantastiska natur, men har även hunnit skaffa sig urbana vanor. För att möta dessa utvecklar vi nu stadskärnan. 
Emil Westerlind vill därför se fler restauranger och caféer i centrala Härnösand. Tillsammans med Amasten driver man ett projekt som syftar till att öka ta stadskärnan från en handelsplats till en levande mötesplats med brett utbud av mat, dryck och shopping.
Westerlinds tar också ett större grepp på bostadsmarknaden.
– Vi har bland annat ett boendeprojekt som heter Bryggaren Strand och där byggs det bostadsrätter för första gången på över 20 år i Härnösand. Här väljer vi att gå in i premiumsegmentet med lägenheter av modernaste snitt som har havsutsikt, egen båtplats och brygga, säger Emil Westerlind.

Utvecklar anrik fastighet
Förra året köpte Westerlind det gamla Tobaksbolaget av Diös, en jättelik affärslokal på 24.000 kvadratmeter som stått i princip stått oanvänd sedan 1997. Tobaksbolaget tillverkade snus, cigaretter och cigarrer i många år och där har nu Westerlind förlagt sitt huvudkontor. I ”Tobaks” har man skapat kontorsgemenskap kallad HINK med tre olika typer av kontorsmiljöer. Det finns möjlighet att hyra ett eget låsbart kontor men man kan också hyra ett skrivbord i en öppen miljö eller bara sitta i entrén och jobba. I huset finns också hyresgäster som till exempel det lokala mikrobryggeri Härnö hantverksöl och exportföretaget Logosol.
– Vi vill förvandla Tobaks från nedlagt monopol till en levande metropol och i ett nytt välmående Härnösand, säger Emil Westerlind.


Bilaga Höga Kusten SNL 2017-2 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2017-2

Huvudtema: Bilaga Höga Kusten
Gemenskap lägger grunden i Höga Kusten

Gemenskap, upplevelser och tid tillsammans. Det är vad Höga Kusten vill leverera under ett besök. Våra besökare ska mötas av leende ögon, jordnära och genuina människor och inte minst värme – både i bemötandet och från sprakande lägereldar. Tillsammans med den unika naturen och de förutsättningar den ger för friluftsäventyr har vi ett otroligt starkt erbjudande, säger Peter Holmqvist som är vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Back to top