Möjligheter att mötas mitt i staden

I princip alla hotell strävar efter att få stoltsera med den absolut bästa hotellupplevelsen. Den största utmaningen i det ligger nog främst i vad som definieras som den bästa upplevelsen, och vilka värden som ingår. För klassiska hotell som Clarion Grand Hotel i Helsingborg hamnar trivsel, personlighet och hög servicenivå överst på listan.

På Clarion Grand Hotel i Helsingborg möts nytänkande och tradition. I skapandet av en klassisk hotellmiljö har man tagit fasta på byggnadens unika värde med en atmosfär av klassisk elegans, och kryddat det invändigt med moderna inslag i linje med Clarions egenutvecklade koncept. Hotellets läge mitt i staden borgar också för en mycket god utgångspunkt som vd Anna Eklund till och med beskriver som Helsingborgs bästa läge.
– Hotellet ligger mitt i staden i en anrik och historiskt viktig byggnad som från början byggdes som bank men som blev hotell redan 1926. Den formella prägeln på huset är en fin kontrast mot vår varma och välkomnande miljö inne på hotellet. Vi drar också nytta av att i princip alla i staden vet vilket hus man menar om man gör en referens till Grand Hotel på Stortorget, säger Anna Eklund.
Det går nästan inte att ta miste på vad hon menar. Den ståtliga fasaden i rödbrunt tegel är näst intill omöjlig att missa när man rör sig i trakterna kring centrala Helsingborg. Och med hela Helsingborgs utbud av kultur och rekreation, restauranger och nöjen runt knuten utgör Clarion Grand Hotel en naturlig mötesplats för såväl långväga besökare som för lokalbefolkningen.
– Vi har tagit fasta på det här med möten och skapat en egen nisch kring det, fortsätter Anna. Man kan därför säga att hotellet har möten som profil – möten mellan det klassiska och det nya, och möten mellan Sverige och kontinenten med tanke på stadens läge.
– Det vi främst fokuserar på är att skapa möten mellan människor och därför satsar vi väldigt mycket på vår konferens- och mötesverksamhet. I dagsläget har vi sju fullutrustade konferenslokaler men det är inte ovanligt att mer informella möten sker i restaurangen eller i vår lobby.

Bidrar till högre livskvalitet
Som en del av Clarions vision ska hotellverksamheten bidra till en högre livskvalitet – både för anställda och för de som besöker hotellet. Clarion Grand Hotel i Helsingborg är inget undantag – här frodas gästfrihet som ett resultat av den passion som finns hos personalen för att verkligen göra skillnad och bidra till att skapa den absolut bästa hotellupplevelsen.
– Det är oerhört viktigt att vår personal trivs och känner sig delaktig i hotellets fortsatta utveckling. Medarbetare som trivs och mår bra levererar bättre, det är inget nytt. För oss betyder det att vi måste sträva efter ökad trivsel bland både anställda och våra gäster, något som vi gör varje dag, säger Anna Eklund, som själv brinner för serviceyrket med ett långt förflutet inom hotellbranschen.
– Livskvalitet innebär för oss att man trivs och vill komma till jobbet varje dag med en bibehållen passion för sin uppgift. Vi säger ofta att vi har en naturlig passion för service och att det genomsyrar hela hotellupplevelsen hos oss. Det är tydligt i såväl restaurangen som i bemötandet man får i receptionen. Därför kan vi med rätta också säga att Clarion Grand Hotel är ett hotell som passar för alla och vid alla tillfällen.
Utvecklingen fortsätter i det passionerade hotellet mitt i Helsingborg, som står för en helhetsupplevelse komplett med restaurang och spa. Restaurangen drivs i egen regi under det välkända konceptet Kitchen & Table by Marcus Samuelsson.


Nordvästra Skåne SNL 2017-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2017-4

Huvudtema: Nordvästra Skåne
Familjen Helsingborg – en region i ständig utveckling

Vårt unika samarbete i nordvästra Skåne har en lång historia. I nuvarande form har samarbetet pågått i snart 30 år. Vårt samarbete bygger på att alla vinner – summan av delarna gör oss starkare. Precis som samarbetet i hela Skåne och Greater Copenhagen ger oss kraft att ta plats i större sammanhang. Nationellt och internationellt.

Back to top