GöteborgsOperan spränger gränser med Wagners storverk

Den digitala eran kommer med nya möjligheter – på gott och ont. Det har aldrig tidigare varit så lätt att få tag på information och det digitala flödet trappas ständigt upp. Förknippat med det finns en påtaglig rädsla för vad det kan innebära för det kulturella arvet – finns det utrymme för upplevelser med djupare innebörd i en värld där allt ska ske snabbare och ständigt effektivare?

Stephen Langridge, konstnärlig ledare för Opera/drama på GöteborgsOperan, utmanar gärna den moderna tesen som säger att människan i den digitaliserade världen skyr långsiktiga kulturella engagemang. Han påtalar istället att det finns många tydliga exempel på hur vi människor tycker om att fördjupa oss i långa och ofta invecklade berättelser – se bara på engagemanget kring Harry Potter, så förstår nog de flesta att det inte går att förenkla och dra generella slutsatser.
– Vi tycks förtrollas av långa historier som vi kan följa över tid, och det ger sig tydliga uttryck i populära TV-serier, böcker och filmer med flertalet uppföljare. Det är följetonger som miljontals människor världen över kastar sig över med stort intresse, konstaterar Stephen Langridge.
Det finns med andra ord ett skarpt intresse och en vilja att ge sig hän och vara delaktig över tid. Det vill GöteborgsOperan ta fasta på och vidareutveckla genom att lagom till Göteborgs 400-årsjubileum sätta upp ett av världens mest spektakulära musikdramatiska verk som en följetong över fyra års tid, med start nästa år.

Spränger gränser på miljöområdet
GöteborgsOperan kommer att producera Wagners Ringen (Der Ring des Nibelungen), på ett sätt som inte bara fångar vårt intresse när det gäller spänningsfylld förväntan – utan som också spränger gränser på miljöområdet. Det som är intressant är att GöteborgsOperan redan har visat var skåpet ska stå när det gäller hållbarhet, bland annat genom att installera solceller på taket samt genom att satsa på flera miljöcertifieringar och en Svanenmärkt restaurang.
Nu får miljöarbetet ytterligare en dimension genom att hela produktionen av Ringen ska göras med minsta möjliga miljöpåverkan. Det diskuteras i skrivande stund hur det ska genomföras i praktiken, med förslag som en bilfri publik och hållbart producerade kostymuppsättningar. Det viktigaste är att man kan understryka ambitionen att Ringen ska hjälpa Västra Götalandsregionen, staden och GöteborgsOperan att nå en högre nivå när det gäller klimatsmarta val.
Ringen, som består av fyra sammanlänkade operor, är ett spännande val i sig eftersom verket belyser det farliga i att hänsynslöst utnyttja naturens resurser. Det är ett budskap som Stephen Langridge tillsammans med det konstnärliga teamet på GöteborgsOperan gärna basunerar ut.
– Ringen är en stor utmaning både konstnärligt och i fråga om publikt engagemang. Den är i sin helhet längre än alla Star Wars-filmerna tillsammans men kortare än alla filmatiserade delar av Harry Potter. Det sätter press på oss att producera den på ett sätt som kan fånga intresse över tid – men befäster också GöteborgsOperans särställning som kulturellt mogen instans, enligt min åsikt, säger Stephen Langridge.

Och det digitala hotet?
Ringen består av fyra ungefär lika långa operor – Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök – som sätts upp av ett välrenommerat internationellt team mellan 2018 och 2021, med premiärer i november respektive år. För regin står Stephen Langridge själv, dirigent är Evan Rogister och scenografi görs av Alison Chitty. Flera av husets egna solister är framstående Wagnersångare och kommer att medverka.
Om vi går tillbaka till den första frågan relaterad till digitaliseringens eventuella hot mot det kulturella så kan vi tydligt konstatera att GöteborgsOperan omfamnar ny teknik och gör den till ett viktigt verktyg för att tillgänggöra kulturen för fler – och dessutom på ett sätt som borgar för en hållbar ekologisk, social och ekonomisk utveckling. Minst sagt imponerande – och vi ser med spänning fram emot den första Wagnerpremiären om drygt ett år.


Transport & Logistik/Sjöfart & Hamnar SNL 2017-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2017-4

Huvudtema: Transport & Logistik/Sjöfart & Hamnar
Process i ständig förändring

Hållbar utveckling är en process i ständig förändring och tycks även förknippas med ett arbete som aldrig riktigt kommer att färdigställas. Det finns en naturlig förklaring till det – så länge samhället utvecklas och befolkningsmängden ökar så kommer det att finnas behov av åtgärder som främjar hållbar tillväxt.

Back to top