Lör 20 apr / År 42 / Nr 1 2024

Allt annat än klassiska persienner

Familjeägda Växjö Markisfabrik är vana vid att introducera nya koncept på marknaden och vara lite av en föregångare med nya tillverkningstekniker. När det gäller markiser och övriga solskyddsprodukter finns det väldigt få aktörer som kan tillhandahålla ett lika brett sortiment, och i Kronoberg är Växjö Markisfabrik fortfarande ensamma om att tillverka markisdukar från idé till färdig produkt.

Det finns kanske ett 15-tal företag i Sverige som syr och limmar markisdukar. Växjö Markisfabrik var dessutom först i landet med en automatisk lim- och svetsmaskin för markisväv och screenväv. Det gav det småländska familjeföretaget ett visst försprång, men marknaden är dynamisk och därför har sortimentet utökats varje år för att idag representera det mesta som går att hitta i kategorin solskydd.

Personligt engagemang
Växjö Markisfabrik drivs och utvecklas idag av andra generationen med Lena Broström som vd. Hon förklarar att en markis inte bara är ett solskydd, det ligger mycket mer bakom.
– En markis ska naturligtvis vara ett effektivt skydd mot solen men den ska även vara ett attraktivt komplement som förgyller sin omgivning. Här är färg och form viktigt. Eftersom vi har egen tillverkning kan vi vara lyhörda och anpassa produkten efter marknadens behov och krav.
Långsiktiga kundrelationer har alltid varit viktiga för Växjö Markisfabrik. Eftersom försäljnings- och visningslokalerna ligger alldeles intill tillverkningen har företaget även ett särpräglat konsumentfokus. Enligt Lena Broström ska Växjö Markisfabrik stå för ett mer personligt engagemang, något som kunderna också gärna intygar.

Värdesätter produktutveckling
Design och form blir allt viktigare inom all typ av produktutveckling. Den globala konkurrensen har drivit fram nya krav som även Växjö Markisfabrik måste rätta sig efter för att behålla sin ställning som framstående leverantör av markiser och andra solskydd. Det är allt annat än klassiska, trista persienner.
För att stärka produktutvecklingen och främja nya idéer har företaget bland annat samarbetat med designstudenter från Linnéuniversitetet. Det visade sig bli ett ömsesidigt utbyte där Växjö Markisfabrik kunde bistå med idéer som lyfte studenternas projekt.
– Vi har kunskap om det mesta som rör markiser, solskydd och gardiner. Det finns oerhört mycket att välja på idag och vi har nog i princip allt. Om det är något vi saknar som en kund efterfrågar så kan vi snabbt ta hem det också via ett nätverk av samarbetspartners över hela Europa, konstaterar Lena Broström.

Ser fram emot händelserikt år
Att tillverka en markis är inget man bara sätter sig ner och gör. Det krävs mångårig erfarenhet som Växjö Markisfabrik till största delen själva får ansvara för att bygga upp.
– Det finns inte någon utbildning med markistillverkning som fördjupning, men med ett stort mått av noggrannhet och en god serviceanda kommer man långt, säger Lena Broström.
Under hösten utökades den egna tillverkningen med lamellgardiner, en produkt som går att variera i det oändliga och som kan anpassas även efter ovanligt formade fönster. Försäljningen förväntas öka med ett ännu starkare sortiment av egentillverkade produkter, och med dagens expansionsplaner så kommer Växjö Markisfabrik att behöva rekrytera. Lena Broström ser fram emot ett händelserikt år och utesluter inte framtida exportmöjligheter. Än så länge är inget fastställt, men flera marknader i Europa har redan visat intresse.