Sön 14 aug / År 40 / Nr 3 2022

Bakels fortsatt expansiva

Den världsomfattande Bakelskoncernen driver utvecklingen inom bageribranschen. Efter förvärvet av svensketablerade Aromatic kan Bakels Group och Nordbakels, som det svenska företaget heter men som de flesta känner som det globala varumärket Bakels, erbjuda en förstärkt produktportfölj omfattande allt en professionell bagare behöver – och lite till.

Bakelskoncernen har erbjudit högkvalitativa bageriprodukter sedan 1900-talets början. Det började i liten skala då företaget grundades av två bröder i Nederländerna. Då anande man nog aldrig att familjeföretaget skulle växa till dagens Bakels Group – en av världens främsta företagsgrupper med fokus på just bageri- och konditoriprodukter. Med nästan 40 företag och tillverkning i alla världsdelar står Bakelskoncernen väl rustad för framtida utmaningar.

Utvecklas av kvalificerade bagare
Vid Nordbakels huvudkontor i Göteborg är det ständigt liv och rörelse. Här tillverkas och marknadsförs en stor del av Bakelskoncernens ordinarie sortiment samt produkter speciellt anpassade för den nordiska marknaden, i stort sett allt som behövs för professionell bakning. Här finns även en produktutvecklingsavdelning med testbageri där nya produkter testas för olika användningsområden.
Samtliga av Nordbakels representanter är kvalificerade bagare som med sin erfarenhet kan bidra med råd som lyfter kundernas verksamhet. Nordbakels vill gärna möta kunderna på ett personligt plan, därför besöker man ofta kundernas anläggningar och bjuder även in till olika evenemang i den egna fabriken i Göteborg.
Med landets största bagerier som kunder siktar Nordbakels på vidare expansion. Via grossisen Kobia nås även en mängd småbagerier som tillsammans utgör en viktig och växande marknad.

Underlättar bagarens arbete
Bageribranschen måste liksom alla andra branscher ständigt effektiviseras för att kunna producera mer på kortare tid. Dessutom ska produkterna hålla en jämn och hög kvalitet. Det främsta syftet med Nordbakels produkter är således att underlätta den professionella bagarens arbete så långt som möjligt.
Bakels redan breda sortiment, bestående av bland annat brödbaser, chokladtryfflar, fruktfyllningar, sockerpasta, konditorimixer och kaffebrödsfyllningar, har utökats genom förvärvet av Aromatic som sedan 1930-talet har utvecklat kvalitetsförbättrande bageriprodukter. Utökat sortiment av aromer, malter och oljor är exempel på nya tillskott genom Aromatic.
Nordbakels erbjuder även specialblandningar för stora industrikunder, om behovet finns av exempelvis en egen brödbas.
– Surdegstrenden håller i sig, och vi förenklar arbetet genom att erbjuda en näst intill hembakad variant. I sortimentet finns produkterna ”Långsamofin” samt ”Nyttigofin”. Det är produkter som underlättar för bagaren/ konditorn att baka bröd som har långa kolhydrater (så kallade GI-Bröd) respektive färre kolhydrater i brödet, berättar Sam Huzell, försäljningsansvarig på Nordbakels.

Ligger steget före med Les Fruits
Nya produkter lanseras inom bageribranschen hela tiden. Det gäller att ligga steget före, därför satsar Nordbakels mycket på produktutveckling. Sockerpastan Pettinice och fruktfyllningarna Les Fruits, som innehåller mer frukt än den finaste sylten man kan hitta på hyllorna i livsmedelsbutikerna, är bara två av väldigt många exempel.
– Les Fruits smakar så nära hemgjort som man kan komma och innehåller upp till 90 procent frukt. Därför innehåller produkten också mindre socker. Ägaren till ett av landets främsta konditorier har personligen ringt och tackat oss för den fina kvaliteten på Les Fruits, det tar vi som ett kvitto på att de höga kvalitetsmål som vi ständigt arbetar för att uppnå verkligen nås. Vi har möjlighet att skräddarsy speciella koncept för våra kunder, om man har önskemål om en speciell förpackning som exempel så kan vi ofta lösa det också, berättar Madeleine Götborg, som arbetar med försäljning och marknad på Nordbakels.
Les Fruits finns idag i de sju olika smakerna jordgubb, hallon, blåbär, körsbär, äpple, päron och rabarber. Päron håller den höga frukthalten 90 procent, och resterande 70 procent. I jämförelse med den finaste kvalitetssylten med extra högt fruktinnehåll på 60 procent är Les Fruits fortfarande strået vassare med sina 70 – 90 procent.

En aktör att räkna med
Bakelskoncernen använder hela världen som kryddbod. Till julbaket marknadsför Nordbakels exempelvis en överlägsen saffranspasta och genom Aromatic breddas sortimentet av örter, malter och baser för bland annat vörtbröd.
Förutom att förvärvet förstärker produktportföljen med massor av fina erbjudanden inför julbaket så vittnar det också om en soliditet i Bakelskoncernen, som står sig stark efter drygt ett sekel och som är en aktör att räkna med oavsett konjunktur.