Källbergs Industri AB i Töreboda är Nordens största producent av äggbaserade ingredienser för en rad olika användningsområden.
Företaget ägs av Danæg Amba, som i sin tur ägs av cirka 90 äggproducenter i Sverige och Danmark.
– Vi har gått från att vara ett rent äggproduktföretag till att jobba mer med äggbaserade ingredienser och vi har flyttat fram positionerna rejält inom majonnäs, såser och dressingar samt färdiga mixer för Petit-chou, berättar Fredrik Johansson, vd på Källbergs.
Källbergs finns representerade i alla EU-länder samt i Ryssland, Ukraina, Mellanöstern, Japan, Sydkorea och vissa länder i Afrika.
– Vi är ett exportintensivt livsmedelsföretag och vår framgång grundas i att vi förädlar en basvara och gör kundspecifika lösningar. Vi har idag cirka 40 procent av försäljningen i Sverige och 60 procent på export och det är inom exporten vi framför allt växer, berättar Fredrik Johansson.
Långväga resor
Källbergs i Töreboda sysselsätter cirka 80 anställda och bland medarbetarna finns produktchefen Annica Höckergård, 27 år, och International Key Account Manager Mattias Carlsson, 29 år. Annica har läst till livsmedelskemist på Linnéuniversitetet i Kalmar och Mattias är livsmedelsingenjör efter sin utbildning på Lantbruksuniversitetet i Skara. Båda arbetar med täta kundkontakter och jobbet innebär resor över hela världen.
– Det är spännande att komma ut i världen och träffa folk i vår egen bransch. Vi samarbetar tätt med kunderna och tillsammans utvecklar vi och utför storskaliga försök i syfte att göra förbättringar på deras produkter, säger Annica som nyligen har kommit hem från en affärsresa i Sibirien.
Mattias, som senast var i Dubai på kundbesök, tillägger:
– När man pratar med ungdomar om internationella arbetsplatser tänker de oftast på företag som Alfa Laval, IKEA och Volvo och inte på ett livsmedelsföretag i Töreboda. Vi säljer bara business to business till andra industrier så våra produkter finns inte på hyllorna i butikerna. Gemene man kanske inte känner till Källbergs, men inom svensk livsmedelsindustri är vi välkända.
Fredrik Johansson vill gärna framhålla att det finns mycket spännande och stimulerande jobb inom livsmedelsindustrin i allmänhet och på Källbergs i synnerhet. Han menar att de unga medarbetarna i högsta grad bidrar till företagets tillväxt.
En strategisk allians
Källbergs har en strategisk allians med ett amerikanskt företag, som är det femte största i världen inom branschen.
– Ett amerikanskt företag letade efter en partner i Europa och besökte i princip alla våra konkurrenter, varav många är betydligt större än oss. Till sist valde de Källbergs eftersom vi har lång erfarenhet och djupt teknologiskt kunnande samt ett brett försäljningsnätverk. Det blev en allians med en kombination av det stora företagets storskalighet och kapacitet med det mindre företagets spjutspets, säger Fredrik Johansson.
Källbergs satsar hårt på exporten, inte minst mot Ryssland, och kommer att öppna ett representationskontor där i november för att understödja tillväxten österut.
– I vår vision för år 2020 är vi Europas ledande företag inom våra prioriterade områden, både vad gäller säljvolymer och produktutveckling samt har en produktion i toppklass, säger Fredrik Johansson.