AK Ekbergs Åkeri AB i Helsingborg har specialiserat sig på tunga kemitransporter med tankbilar från dörr till dörr över hela Sverige.
Företaget engagerar sig med ett logistiskt kunnande från planering till genomförande.
Ursprunget till AK Ekbergs Åkeri grundades 1954 av Harry Ekberg under namnet Harry Ekbergs Åkeri. Han var en driftig man med visioner och var en av de första i landet med att transportera djupfryst livsmedel i frysbilar.
Harry Ekberg gick bort 1972 och företaget övertogs av hans barn Kjell-Åke Ekberg, Håkan Ekberg och Anna-Kerstin Ekberg-Bodenäs. 1998 delades företaget och H Ekberg Spedition bildades med Håkan Ekberg som ägare. Ekbergs Åkeri fick namnet AK Ekbergs Åkeri efter Anna-Kerstin och sedan 2005 drivs familjeföretaget av Anna-Kerstins son Magnus Bodenäs.
– Vi kör kemitransporter med tankbilar från Malmö och Simrishamn i söder till Umeå i norr och vi lastar på terminaler i Helsingborg, Kvarntorp, Gävle och Norrköping, berättar Magnus Bodenäs.
Den största kunden är Kemira Kemi AB i Helsingborg. Kemira erbjuder kemiska produkter och integrerade system som hjälper kunden i den vattenkrävande massa- och pappersindustrin att förbättra lönsamheten samt effektiviteten när det gäller vatten, råmaterial och energi.
– Vi kör mycket till kemikalie- och reningsverk och har även börjat köra till massaindustrin och pappersbruk med svavelsyra och väteperoxid, berättar Magnus Bodenäs.
En bred vagnpark
AK Ekbergs Åkeri förfogar över 19 tankfordon, två bulkbilar och två specialfordon som kör plåt från Sölvesborgs hamn till Volvoverken i Olofström.
Företaget använder sig av märkena Volvo och Scania.
– Vår styrka är stor flexibilitet och ett högt kvalitetstänkande. Kunderna ska alltid komma först, säger Magnus Bodenäs och fortsätter:
– Vi säljer ju inte bara transporter utan är en del av processen. Vi har ibland upp emot 50-60 procent av ett lagers kapacitet på väg till en kund och då gäller det ju att allt funkar så att kunden inte står utan gods. Det är ju inte vatten vi kör så det krävs att vi är noga med vad vi gör.
74-tonskonceptet
Normalt får lastbilar bara köra laster med 60 ton på vägarna, men nu har AK Ekbergs Åkeri gått med i en försöksgrupp i samarbete med Trafikverket, Transportstyrelsen och Sölvesborgs hamn för att köra 14 ton mer än vad som normalt är lagligt.
– Gruppen kollar upp följderna av att köra med 74 ton, till exempel hur mycket mindre energi släpper vi ut per kilometer, hur påverkar det vägarna och hur upplever förarna transporterna. Under året ska en fördjupning göras om det här samarbetet, berättar Magnus Bodenäs.
Framtidsvisionen för AK Ekbergs Åkeri är att expandera ytterligare.
– Det finns fortfarande marknader som är intressanta att titta på och givetvis vill vi utöka kundstocken med nya kunder, säger Magnus Bodenäs.
AK Ekbergs Åkeri har cirka 40 anställda och utgår från Bunkagårdsgatan i Helsingborg.