Smålandiseringen av flygplatsen, som Växjö Småland Airports vd Ulf Axelsson började tala om redan för flera år sedan, fortsätter i samma starka anda av entreprenörskap som Småland som region är känd för. Det betyder i det här fallet smidigare och enklare resande via ett nav som effektivt knyter ihop regionen med övriga Sverige och världen.
Växjö Småland Airport spelar en nyckelroll i utvecklingen av regionens infrastruktur. Entreprenörskapet finns redan i Småland, men för att ta vara på det och utveckla nya möjligheter behövs bra kommunikationer och det bidrar flygplatsen till att skapa. När man snabbt behöver ta sig till och från regionen är flyget det bästa alternativet.
Att utvecklingsarbetet ger resultat såg man redan i början av året, då Växjö Småland Airport kunde visa på den största tillväxten av alla svenska flygplatser under första kvartalet. Trenden fortsätter och flygplatsen kommer att kunna rapportera sina bästa siffror någonsin i år!
Från Småland till världen
Enligt terminal- och marknadschef Eric Wickell har det målmedvetna arbetet kring att etablera långsiktiga knutpunkter verkligen genererat resultat utöver all förväntan.
Via Växjö Småland Airport nås Stockholm på mindre än en timme. Dessutom flyger KLM dagligen till Amsterdam. Härifrån tar man sig enkelt vidare 1074 destinationer.
– Vill man slippa att ta sig ner till Kastrup för att åka vidare, kan man enkelt ta sig till Växjö Småland Airport och ha möjligheten att ta sig vidare till sin drömdestination, säger Eric Wickell. Vi har blivit en liten storflygplats. Utbud som de stora flygplatserna, men enkelheten och flexibiliteten som en lokal, liten flygplats.
Utöver detta flygs det till 22 destinationer direkt från flygplatsen.Kreta, Rhodos, Gdansk, Gran Canaria, Tuzla, Antalya, Teneriffa, Alicante, Larnaca, Samos, Andorra, Düsseldorf, Mallorca, Prag, Sardinien, Skopje, Split, Kap Verde, Berlin och Kos.
– Vi är ödmjuka inför uppgiften och väldigt glada för alla resenärer som väljer att resa från oss.
Bättre även för miljön
En viktig del av utvecklingsarbetet framåt handlar om att förbättra upplevelsen på flygplatsen och marknadsföra fördelarna med att flyga från en mindre flygplats. Det är naturligtvis enklare för affärsresenärer att ta sig till och från regionen via en närmare flygplats som Växjö Småland Airport är.
– Vi tänker långsiktigt i vår fortsatta utveckling för att nå större målgrupper. Det gäller inte minst i fråga om miljöarbetet, där vi bland annat är en av pionjärerna i Sverige som testar biobränsle inom flyget. Den första flygningen från Växjö till Amsterdam i år var på biobränsle, informerar Eric Wickell.
Nu ska skogsbolaget Södra, med huvudkontor i Växjö, och flygbolaget KLM samarbeta för att undersöka om det går att producera grönt bränsle till flyget. Det i, eller omkring, de småländska skogarna. Det är något som man från Växjö Småland Airports sida gärna stöttar, och att hitta fler möjligheter att producera grönt flygbränsle är en av flera delar i miljösatsningen som Växjö Småland Airport engagerar sig i.