Tor 23 maj / År 42 / Nr 1 2024

Ett globalt IT-bolag med lokal närvaro

CGI är ett av världens största IT-bolag med cirka 400 kontor i 40 länder.
– Vi kan erbjuda det stora företagets hela utbud av tjänster och färdiga lösningar och vårt fokus är att vara nära kunderna, säger Håkan Wallberg, enhetschef för CGI Sverige AB i Örnsköldsvik.

CGI i Örnsköldsvik sysselsätter cirka 35 IT-konsulter och det är en personal med både tekniskt kunniga medarbetare och erfarna projektledare.
Kontoret i Örnsköldsvik har funnits i drygt 20 år under olika ägarkonstellationer. Företaget gick under namnet Logica fram till augusti 2012 då verksamheten köptes av den globala IT-koncernen CGI.
CGI (Consultants to Government and Industry) grundades 1976 i Quebec Kanada. Koncernen är den femte största oberoende leverantören av tjänster inom IT och affärsprocesser i världen. Med cirka 72.000 medarbetare på kontor och globala leveranscenters i Amerika, Europa och Asien erbjuder CGI en heltäckande tjänsteportfölj med avancerade konsulttjänster inom IT och affärsprocesser, systemintegration, applikationsutveckling och underhåll, drift och hantering av infrastruktur och ett brett sortiment av patenterade lösningar.
– Vi har blivit uppköpta många gånger genom åren, men det har passerat ganska obemärkt förbi på vår marknad i Örnsköldsvik. Men med CGI är det väldigt speciellt eftersom det är ett stort och lönsamt företag som går otroligt bra. Koncernen har många positiva idéer och arbetar på ett sätt som passar den svenska marknaden, säger Håkan Wallberg.

Inriktad mot industrin
CGI i Örnsköldsvik erbjuder ett brett och heltäckande utbud av IT-tjänster, men huvudfokus för företaget är att vara en partner för industrikunder i Örnsköldsvik.
– Vi hjälper till med allt från stora projekt och att stötta kunderna i deras affärsutveckling till att jobba med affärskonsulting och tekniska lösningar, berättar Håkan Wallberg.
Kontoret i Örnsköldsvik har ett nära samarbete med CGI i Umeå, som man delar kompetenser och specialistområden med.
Bland stora projekt nu kan nämnas ett uppdrag för Holmen som håller på att byta ut en stor mängd system.
– Vi gör allt från att ta ansvar för de gamla systemen som ska bytas ut till att i många fall vara leverantör av nya system. Vi har stora, tunga projektledare som driver flera av delprojekten och tekniska resurser som säkerställer att allt fungerar. Holmen gör stora förändringar nu och vi är djupt involverade i det, säger Håkan Wallberg.
CGI i Örnsköldsvik har också medarbetare som utför tjänster kring utskriftshantering. Inom det området handlar det idag inte bara om att leverera själva skrivaren utan att ta ett helhetsansvar för kundens hela utskriftsmiljö. Allt som rör in- och utkvittering av media, multifunktionella skrivare, programvaror, utskriftsservrar och all support. Dessa tjänster utförs till kunder över hela Sverige.
Ett annat ben är att jobba mot energisektorn. Sju-åtta personer på Öviks-kontoret utvecklar tjänster och lösningar för detta.

Nära kunderna
Håkan Wallberg är mycket nöjd med den nya ägaren CGI.
– CGI trycker mycket på att vi ska finnas nära kunderna och att det är viktigt med den lokala delen. Dessutom har vi stor frihet att formera oss som vi själva vill och bedriva affärer på det sätt som vi tror på. CGI har hårda krav på lönsamhet och att saker och ting ska fungera och det gör det. Att ingå i CGI känns som ett otroligt uppsving och alla anställda känner också att det känns väldigt spännande och bra.
Håkan Wallberg ser mycket positivt på framtiden eftersom CGI har en tydlig tillväxtstrategi.
– Tillväxt och strategi är något som CGI trycker väldigt hårt på och när man kopplar det till att det finns ett fokus på den lokala marknaden så ger det oss möjlighet att satsa på ett annat sätt, säger han och tillägger:
– Vår plan nu är att växa på den lokala marknaden både i Örnsköldsvik och Umeå och få fler och större affärer. Vi planerar att växa med fem-tio medarbetare i Örnsköldsvik under en tvåårsperiod.