Tis 28 nov / År 41 / Nr 5 2023

Ett race för en hållbar framtid

Är det en båt? Nej! Det är en bil! När JU Solar Team visar upp sin nybyggda katamaranliknande solbil, så haglar frågorna. Men den stora frågan är: Kan ni vinna?
”Det är klart att vi hoppas! En pallplats är målet”, säger Johanna Svensk som är projektledare för JU Solar Team.

Redan 2013 deltog Jönköping University i världens största tävling för solbilar – World Solar Challenge i Australien. JU Solar Team fick stor uppmärksamhet och solbilen gick som tåget – ända tills den blåste av vägen under en sandstorm och förvandlades till skrot. 2015 är man på banan igen, med ett nytt lag och en helt ny solbil.
”Vi är det enda laget från Norden som deltar. I Europa och Asien är tävlingen jättestor och konkurrensen är stenhård. I Japan får lagen kvala in till tävlingen”, berättar Johanna Svensk.
Jönköpingsregionens företag, med omfattande kompetens inom automotive, har inte varit sena att haka på. Sponsorerna har ställt upp med allt från simuleringar, ytmodellering och 3D-modeller till fjädrar och foliering. Några av branschens största aktörer har också stöttat genom att subventionera inköp av solceller, motor, lager och kolfiber. Andra har bidragit med marknadsföring och utställningsplats på mässor.
”Det stora intresset är ett tecken i tiden – innovativa lösningar för förnyelsebar energi engagerar många. World Solar Challenge är mycket mer än en biltävling. Det är ett race för en hållbar framtid”, säger Johanna.
När artikeln skrivs har bilen nyligen flugits till Australien och teamet är på väg till Darwin, där tävlingen drar i gång i mitten av oktober. Ungefär en vecka har studenterna på sig att provköra bilen i på motorbanan i Hidden Valley och göra nödvändiga justeringar inför tävlingsbesiktningen. Under besiktningen avgörs om bilen uppfyller alla krav på t ex säkerhet, system och stabilitet som krävs för att få delta.
”Det är lite nervöst, vi vet ju inte om bilen klarat den långa frakten oskadd, Men vi har en väldigt bra bil i grunden och vi har tid på oss att justera den på plats”, säger Johanna
Starten på tävlingen går den 18 oktober i Darwin. Tre till fyra dygn senare räknar teamet med att ha tagit sig den drygt 300 mil långa sträckan över kontinenten och rulla i mål i Adelaide.
”Vi deltar i Challengerklassen, racingklassen. Det innebär att vi inte får ladda bilen mer än med hjälp av solpanelerna. Därför har vi lagt mycket tid på att försöka få till en så energieffektiv bil som möjligt”, berättar Johanna.
Och vinden, kommer den att ställa till lika mycket problem i år som för teamet 2013?
”Bilen är både lägre och mer stabil än föregångaren, vi har en riktigt bra chans!”, säger Johanna.

Fotnot: Vill du veta hur det gick i tävlingen? Besök www.jusolarteam.com eller www.worldsolarchallenge.org

FAKTA:
World Solar Challenge 2015 är världens största solbilstävling där 30 lag tävlar om titeln i år. Med enbart solenergins hjälp ska bilarna ta sig 300 mil, från Darwin till Adelaide. Och det handlar inte bara om att komma först i mål, reglerna är utformade så att teamet med de bästa tekniska lösningarna vinner. Årets team består av elva studenter med den gemensamma nämnaren att flera av dem just nu utbildar sig till maskiningenjörer vid Tekniska Högskolan, Jönköping University.

Huvudsponsorer: Addema, Ansys, Auto:Ident, Bridgestone, Bubs, Creo, Elmia, En Appstudio, Gochermann, Jönköping Energi, Jönköpings-Posten, Mitsuba, Prototal, Semcon, SKF, Tanso, Textreme, 3M, Öhlins.