Sön 3 dec / År 41 / Nr 5 2023

EY hyllar entreprenörer

EY, tidigare Ernst & Young, hjälper företag och organisationer att omvandla drömmar till verklighet. Engagemanget illustreras bland annat genom utmärkelsen Årets entreprenör som EY arrangerar varje år, men även i det lokala engagemang som företaget visar sina kunder varje dag.

EY arrangerar en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Pris till Årets entreprenör utdelas på regional, nationell och internationell nivå och de nominerade deltagarna bedöms efter entreprenörsanda, ekonomisk såväl som strategisk utveckling, innovation samt personlig integritet och inflytande.
I regionfinalen som avgjordes i november blev Mikael Bergström från Västerås årets manliga stjärnskott tack vare sin innovation smartshake. Den nationella finalen avgörs i Stockholms stadshus i dagarna.
– Tävlingen är en hyllning till våra entreprenörer som utgör grunden till vår och många andra tjänsteföretags existens samt genererar många arbetstillfällen i samhällena de verkar i, kommenterar Christina Hegg, auktoriserad revisor och kontorschef på EY i Västerås.

Årets småföretagarrevisor
EY erbjuder det globala företagets samlade kunskap och erfarenhet på lokal nivå. Det stärker företagen i Västerås, som ofta har en internationell verksamhet med hög exportandel. EY har en unik förmåga att skräddarsy erbjudandet så att det passar företag och organisationer oavsett storlek, bransch och inriktning. Något som tydliggörs bland annat genom att EY valdes till Årets småföretagarrevisor för andra året i rad 2013.
– Vi har förmågan att kombinera det bästa ur två världar, säger redovisningskonsulten Marina Svenman, som arbetar tillsammans med Christina Hegg på Västeråskontoret med övergripande ansvar för redovisning.

Building a better working world
EY har inte bara ett nytt företagsnamn, utan även en reviderad tagline som sammanfattar visionen på ett bra sätt: Building a better working world. Att skapa lönsamhet för kunderna och möjliggöra tillväxt är främsta fokus för EY.
Naturligtvis finns kvalitetsperspektivet kvar, tidigare motto var nämligen att leverera kvalitet i första hand (Quality in everything we do), och det lever kvar i form av mer riktade leveranser för ökad lönsamhet i dagens konkurrensutsatta samhälle.
– Grunden i vårt arbete är att vi ska frigöra tid för våra kunder så att de istället kan fokusera på att bygga upp sin verksamhet. En stor del av uppdraget handlar om att lära känna kunderna och deras verksamhet, därför är vi ofta ute och träffar kunden på deras anläggningar och på deras villkor, förklarar Marina Svenman.

Drömmar blir verklighet
Under 2014 anordnas ett antal seminarier för småföretag, bland annat med temat ökad lönsamhet. EY vill framförallt hjälpa företagen att följa upp sina siffror och förstå hur den egna ekonomin utvecklas.
– Företag har med vår hjälp fått ökad insikt och därmed lyckats vända negativa trender. Vi har flera exempel på detta. Till vår hjälp har vi även den webbaserade tjänsten EY Online, som samlar all information på ett ställe. Ökad insikt, översikt och kontroll är grundläggande för att kunna ta bra beslut, det är så vi kan bidra till att omvandla drömmar till verklighet, säger Christina Hegg som avslutning.